mamamaggan
01-05-2010, 16:55
Läste i en annan tråd om någon som ska marktäcka med tidningar på en plätt med gräsmatta för att anlägga rabatt.
Nu undrar jag om det skulle funka för att anlägga en blomsteräng.
Har en bit av tomten , c:a 40 kvm , där jag i flera år försökt få till en blomsteräng. Det verkar var för bra jord där , det växer mest hallon och renfana där nu och så har jag fått till små fläckar där det etablerat sig lite styvmorsviol och prästkragar.
Om jag täcker med blöta tidningar någon/några cm tjockt och har på mager sandblandad jord , tror ni att det skulle funka ?
Piccante
01-05-2010, 17:14
det skulle eventuellt fungera men det finns risk att hallon växer igenom efter ett tag.
mamamaggan
01-05-2010, 18:23
Hur lång tid tror du det tar för dem i så fall om jag lägger ett riktigt tjock lager med tidningar , sådär 2 - 3 cm ?
Jag har anlagt en blomsteräng. Det var ett himla jobb och tog ett antal år, men det var det värt. Jag täckte marken med tjocka gamla presenningar och lät dem ligga ett år. Sedan fräste jag upp jorden och plockade upp alla rötter. Jag har läst att man inte blir av med kvickrot om man fräser marken, men det gick faktiskt bra. Fast jag var nog ute varje kväll en hel sommar och plockade rötter. Sedan sådde jag ängsgräs och gjorde särskilda luckor där jag sådde ängsblommor. Sedan kommer det fina i kråksången: Mager jord får man om man konsekvent slår gräset två gånger varje säsong och lägger det någon annanstans. Då återförs ju ingen näring till jorden. Men - det tar många år! - Jag är tveksam till din metod att lägga på mager jord. I så fall borde du gräva bort de översta tre, fyra decimeterna, och det är ju knappast något man gör.
mamamaggan
05-05-2010, 21:57
Funderade bara om det skulle kunna vara en snabb metod eftersom det inte lyckats hittils eftersom jorden är för näringsrik.
H Anders
06-05-2010, 04:57
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.