flouee
Jag köpte fyra rosor i höstas som sedan dess stått i pallkragar i väntan på att ett staket skulle sättas upp. Nu är det på plats, men det blev nog lite mindre (lägre) än vad jag tänkt mig. Fråga är om mina klätterrosor blir för stora för detta?

Rosorna är Rhapsody in Blue, Awakening, Constance Spry samt Etude. Tanken är att de ska sitta jämt utspridda längs staketet, där de två yttersta sitter i ytterkanterna av staketet. Längst till vänster ska ytterligare en staketsektion upp. På bilderna står min sambo, som är dryg 1,80, så staketet är väl ca 1,4m högt.

Vad tror ni? Hade verkligen sett framemot att plantera dessa rosor, och jag har inga andra bra ställen för klätterrosor, men det är ju dumt om de blir på tok för stora? Min tanke var att de ska få breda ut sig och välla över, men fungerar det?

Christina i Taxinge~
Om du tänkt att rosorna ska växa "rakt upp" på staketet, ja då är det för lågt. Men om du kan tänka dig att låta rosorna hänga ner över staketet + att du kan ta dig rid att leda grenarna längs med staketet så går det kanske bra.
Det som händer om du leder grenar vågrätt med staketet är att att det blir samma effekt som när man gör "pegging down" på rosor, dvs det kommer att växa nya skott rakt upp från den böjda grenen. Det blir kanske mycket beskärning med tiden.....
Min erfarenhet av de fyra rosor du nämner är att 'Rhapsody in Blue' blir inte så hög (150cm), den passar nog vid ditt staket. 'Etude' har varit svår att få igång öht här hos mig så den ska gräva bort om den fortfranade lever efter senaste vintern.... 'Awakening' blir säkert 3-4m så det är den du får jobba med! 'Constance Spry' kan också bli riktigt hög, men just mitt ex är nog bara ca 2m. Nåja, den är nerfrusen nu och får börja från början *suck*

Jag skriver utifrån mina erfarenheter i zon 3.

Kajsa
Håller med Christina, rosorna blir stora 2 - 3 m utom Rhapsody in blue, men det ser blåsigt ut med det öppna fältet så dom kanske blir lägre ? Constance Spry är den enda som är lite tuffare av dom.

Constance Spry blir 3 m ( tror den frusit hårt i vinter )

Etude, vill nog ha ett skyddat läge, här en södervägg ( frös i botten i vinter )

Awakening är svår, växer sakta ! Har bara närbilder av blomman.

Rhapsody in blue blir 1.20 - 1.5 m, lite ömtålig och kan frysa bort hos mig.

flouee
Oj då... Jo, tanken var ju att de ska få breda ut sig längs och över staketet (hänga ner?), men rosor kanske inte är så lättlurade? smile.gif Det blåser mycket riktigt ganska mycket, därav tanken med ett staket från början. Därefter föddes idéen att låta rosor välla sig över det!

Det är bra jord och sol hela dagen, så förutom blåsten är det nog optimala odlingsbetingelser. Jag är lite inne på att testa att plantera dem ändå, om jag inte lyckas lokalisera nya planteringsställen under dagen, iaf för CS och Awakening... Är det helt dödfött att testa, tror ni?
Christina i Taxinge~
Dödfött? ohmy.gif
Aldrig! biggrin.gif
Jag skulle inte tveka en sekund att plantera dem som tänkt, men var beredd på att det kanske inte blir som du önskat dig....
Men so what! Det går att flytta dem isåfall! tongue.gif

flouee
Vad bra smile.gif Nu är Etude planterad, och jag tänker nog sätta Constance Spry bredvid. Läste att CS kan användas som buskros också, så det borde väl bli OK?

Däremot skippar jag Awakening, hon får klättra i ett träd istället. Dessutom kommer staketet blir åtminstone en sektion längre, så nu behöver jag tips på två nya rosor jag ska plantera! Ordningen längs staketet är tänkt enligt:

Rhapsody in Blue - ?? - ?? - CS - Etude

Jag har funderat på Kordes Aloha, vad tror ni? Ska jag ändra ordningen på rosorna för att matcha färger bättre?
Christina i Taxinge~
Nu är jag kanske lite tråkig, men varför inte en "New Dawn"?
Som absolut inte är en tråkig ros, men vanlig just för att den är så bra....oftast.

Kajsa har alltid så bra förslag och hon kommer säkert snart!
Du kan ju tjuvkika i hennes album så länge.... smile.gif
Kajsa
Jo Kordes Aloha är ljuvlig, jag köpte en ny i veckan på Bo Grönt mitt ex dog i vinter.
Är väldigt svag för dom färgerna, hoppas du bor lite varmare än mig så kanske du får behålla den.

Och Constance Spry måste du ha, en pärla, den frös ner hårt i vinter men det har aldrig hänt förut.
New Dawn är vacker och blommar hela sommaren.
flouee
Av mina 30 rosor så har jag redan två stycken New Dawn, så jag testar gärna något nytt smile.gif Utöver ND ha jag även Flammentanz och Louise Odier som klätterrosor, så helst andra förslag smile.gif

Aloha blir inte för stor för mitt staket? Då blir det en sådan. Men jag behöver ytterligare en trevlig klättrare, som passar in bland de andra...
Thé
Jag måste rekommendera Jasmina från Kordes. Den blommar ljuvligt, har växt bra hos mig på sin enda säsong och ska bli ungefär två meter.
Jasmina.jpg

flouee
Jasmina var väldigt fin, The! Någon annan som rekommenderar henne?

Jag tror att jag har bestämt mig för Kordes Aloha, sedan står det mellan följande:
Jasmina
Wrams Gunnarstorm
Rosarium Uetersen

De två sista - blir de för stora tror ni? Rosarium Uetersen kanske är svårplacerad med de andra rosorna, bättre att sätta i ett träd istället?
Stiffe
Halvhöga staket på längden fungerar högst sannolikt bättre än sedvanligt på-höjden-växande mot en vägg. Klassiskt trick av Engelsmännen. Det ger mer blommor, inte bara i grenens topp utan längs med hela grenen. Det är det som är poängen med "pegging down" som Christina beskrev. (Vilket man använder i brist på staket). Mer jobb med uppbindning och beskärning..., tja det kostar att ligga på topp. smile.gif

Största tveksamhetsfaktorn är som Kajsa förmodade blåsten. Den inte bara "vingklipper" rosorna (gäller alla växter f ö), utan den kan också göra att de växer i myrtempo och aldrig blir något av. Frågan är om spjälstaketen skyddar tillräckligt bra? Laborerar själv med spjälstaket i olika former som skydd mot vinden, och kan konstatera (föga förvånande) att ju högre och tätare spjälorna är - desto bättre. Allra bäst är husfasader, höga täta plank & murar, el höga täta häckar. Jag skulle rekommendera att ni sätter t ex vassmattor på utsidan de första tre etableringsåren åtminstone, för att bättra på vindskyddet. Komplettera mkt gärna med stenar, både framför och bakom staketet för att dämpa vinden som försöker ta sig under längs med marken.

Jag kan rekommendera Russelliana och Veilchenblau, även Long John Silver. Har visserligen ingen lång erfarenhet rent växtmässigt av LJS, (nyplanterad förra året), men blommorna var vackra.

[attachment=50015:Long_Joh...ilver_41.JPG]
LJS

/S
flouee
Aha, tack för svar och tips! Jag har nu planterat i följande ordning

Penny Lane - Kordes Aloha - Constance Spry - Rhapsody in Blue - Etude

Awakening sitter nu nedanför ett stort äppelträd där jag hoppas hon ska frodas - det var den största plantan av alla som jag fick från Koggens i höstas. Säkert 7-8 rejäla grenar!

Jag ska försöka bygga upp med stenar och så för att undvika blåsten under staketen. Våra grannar har sett en väldig skillnad på växtkraften efter att ha satt staket med betydligt större glipor än vårt, så jag håller tummarna för att det ska gå bra. Annars kanske jag får sätta lite vassmattor som du förslog, Stiffe!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon