vickeva
06-01-2004, 12:11
Hej
Jag vet att alla säger att det står en massa om trumpeter om man söker, men jag hittar i alla fall inte svar på detta. Jag fick ängla"pinnar" av mamma när hon klippte ner sin i höstas. Jag ställde dem i vatten i tvättstugan och sedan har latheten satt in. Nu har de långa rötter och fina blad. Vad gör jag nu. De borde väl planterats i jorden för länge sedan, men det har jag alltså inte gjort. Ska jag plantera dem och sätta dem i mitt förråd (~10 grader och ett litet fönster) eller vad är bäst? Ska de ha det trångt om fötterna eller stor kruka redan nu, ska de planteras i såjord eller blomsterjord, ska jag plantera om dem senare i vår...? Ge mig tips, snälla.
Almdalen
06-01-2004, 15:02
Jag måste bekänna att jag gjort som du, hittade också en kvarglömd "pinne" med mängder av rötter i ett vatten glas. Jag har precis planterat i 10 cm kruka med vanlig blomsterjord, och har jag ställt den i ett fönster. Den ser ut att må bra. Har för mig att det lyckats tidigare så det går nog denna gång med.
Nu kommer jag att sköta den som vanlig krukväxt. När risken för frost är över planterar jag ut den.
vickeva
06-01-2004, 15:07
Ställer du den inne, i vanlig rumstemp? Och vadå: planterar ut den. Har du den ute i jorden hela sommaren? Inte i en stor kruka?
Almdalen
06-01-2004, 20:41
Ja, inne i rumstemp. Sätter för det mesta ut dem i större krukor, men det går bra att gräva ner dem i rabatten också.
Ingegerd
Fungerar hur bra som helst att ha dem i fönstret inne när du planterat dem i jord sedan är det bara att sätta i stor kruka eller rabatt när sommaren är i antågande
Eva St
vickeva
08-01-2004, 22:52
O, vad bra, så enkelt det låter, och så blir de så vackra... *hoppas*
Lycka till det är lika enkelt som det låter. Har fått fram massor av sticklingar på detta vis de senaste åren utan några misslyckande och de blommar jättefint på sommaren bara de får tillräckligt med näring och vatten under sommaren.
Eva St
vickeva
24-01-2004, 13:57
Hej igen
Jag lyfter denna tråd i stället för att börja på en ny om änglarna. Det verkar som om alla redan har diskuterat dem så mycket, man jag känner mig fortfarande osäker, och inte hittar jag mycket om dem när jag söker heller.
Almdalen skrev att de kan skötas som vanliga krukväxter tills det är dags att ta ut dem. Betyder det att de ska ha gödning också, och i så fall: När ska jag börja göda dem? Kan de stå i samma kruka fram till sommaren nu (ganska små krukor), eller behöver de planteras om?
kerstin z5-6
24-01-2004, 15:00
Ju större kruka desto mer växer den -byt alltså en storlek nu ovh fortsätt tills du har den i en så stor du vill -läs orkar släpa ut och in .
(Det funkar inte bra att sätta en liten växt i en jättekruka med en gång )
Börja göda när ljuset kommer ordentligt i feb mars -De är mycket hungriga !
När det är frostfritt kan du avhärda o ta ut den -Stället bör vara vindskyddat -den får fula skador på bladen om det blåser mycket
vickeva
24-01-2004, 15:07
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2004, 15:00)
Ju större kruka desto mer växer den -byt alltså en storlek nu ovh fortsätt tills du har den i en så stor du vill -läs orkar släpa ut och in .
(Det funkar inte bra att sätta en liten växt i en jättekruka med en gång )
Börja göda när ljuset kommer ordentligt i feb mars -De är mycket hungriga !
När det är frostfritt kan du avhärda o ta ut den -Stället bör vara vindskyddat -den får fula skador på bladen om det blåser mycket
Tack för tipsen, det låter ju inte så farligt besvärligt.. Kan man tänka sig att de kan blomma redan i sommar?
kerstin z5-6
24-01-2004, 16:09
Har satt mina i stora hinkar med rejäla hål i. Planterar sedan på våren hela hinken i en stor fyrkantig blomlåda som "vi" byggt. Där får den växa och blomma hela sommaren och får ett rejält tillskott på jord i lådan. Till hösten tar jag bara upp hela trumpeten med hink och allt ur låddan och då är det bara att skära av de rötter jäms med hinken som vuxit ut genom hålen. Sedan övervintrar den i hinken och samma procedur börjar till våren igen. Tycker det är mycket smidigare att förvara dem så här än de jättekrukor man till slut ska övervintra dem i annars och trumpeterna har mått hur bra som helst av detta
Eva St
vickeva
24-01-2004, 18:51
CITAT (Eva St @ 24-01-2004, 17:37)
Har satt mina i stora hinkar med rejäla hål i. Planterar sedan på våren hela hinken i en stor fyrkantig blomlåda som "vi" byggt. Där får den växa och blomma hela sommaren och får ett rejält tillskott på jord i lådan. Till hösten tar jag bara upp hela trumpeten med hink och allt ur låddan och då är det bara att skära av de rötter jäms med hinken som vuxit ut genom hålen. Sedan övervintrar den i hinken och samma procedur börjar till våren igen. Tycker det är mycket smidigare att förvara dem så här än de jättekrukor man till slut ska övervintra dem i annars och trumpeterna har mått hur bra som helst av detta
Eva St
Men Eva, behöver de inte ny jord? Eller du byter bara översta lagret?
Och HUR stor låda har ni byggt???
I hinkarna byter jag inte jorden den får ju ny i lådorna varje år och växer rejält med sina rötter genom hålen ut i den nya friska jorden. Lådorna är väl ca 60 x 60 cm och lite djupare än hinkarna så där blir det ju lite ny jord även över hinkarna. Det är mellan 10 - 20 liters hinkar jag har med rejäla hål i både på sidorna och i botten. Det enda jag bekymrar mig om varje år är när jag på hösten ska skära av alla rötter som finns på utsidan av hinkarna - tänker att nu går de en säker död tillmötes men icke de fixar detta varje år. Tror inte jag har någon bild på detta men ska kolla.
Eva St

Hittade bilder på lådorna men det tog lite tid. Här är de i alla fall. Vete katten vad jag gör för fel men jag får bara in den ena bilden i inlägget det funkar inte med två i samma inlägg - har väl fått error i hjärnkontoret
Eva St
Och här kommer bild nummer två
Eva St
vickeva
04-02-2004, 22:39
Hjälp Eva, vilka stora änglatrumpeter, om lådorna är 60 x 60... fantastiskt vackra är de i alla fall. Och nu när jag ändå har dig på tråden (

), när ska man börja ge sticklingarna gödsel?
Jag börjar göda mina sticklingar ungefär samtidigt som jag väcker upp alla de stora Änglatrumpeterna
Eva St
vickeva
06-02-2004, 08:49
CITAT (Eva St @ 04-02-2004, 22:45)
Jag börjar göda mina sticklingar ungefär samtidigt som jag väcker upp alla de stora Änglatrumpeterna
Eva St
Och när gör du det?
Brukar bli någon gång efter mitten på mars
Eva St
Almdalen
06-02-2004, 22:32
Så här ser mina Änglar ut i början av juni, de väcks i mars och då tar jag bort ca 2/3 av rötterna och planterar om dem i sina krukor.
I augusti har de växt till sig och ser ut så här, efter mycket vatten och gödning.

/Ingegerd
vickeva
07-02-2004, 00:50
WOW, oh vad jag önskar att jag kan visa upp så fina ex. här i höst...
Almdalen
07-02-2004, 16:26
Det kan du säkert om du bara vattnar och göder dem under hela säsongen. Vad som inte syns på mina bilder är att jag har bundit fast dem i väggen. Det krävs nar de blir stora och krukan är förhållandevis liten.
/Ingegerd
vickeva
07-02-2004, 16:41
Jag har nu upptäckt små, små vita djur under bladen... vad ska jag göra?
Jag har petat bort alla som jag kan se, men ska jag ha sådana där pinnar i jorden som dödar insekter eller finns det något annat jag kan göra...
De kommer att formligen explodera om de bara får rejält med vatten och näring när värmen kommer.
Eva St
Ps De vita husdjuren får någon annan svara på Ds
Eva St
En väninna till mig har en änglis som har fått sina blad ätna av något. Betten på bladen ser ut som larvbett, men det finns inget spår av dem. Kan det var vinvirvlar?

Hur blir man bäst av med dem? Krukan står fortfarande i "dvala", så den står kallt!
Är det någon som har någon fundering om det jag tror att det är ...är rätt?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.