Full version: Vad ska man betala
ingrid fuxwall
För trädgårdshjälp.

Typ gräsklippning, att röja efter nersågade trän och annat - någon som kan råda mig
Aqvakul
Hur gammal är personen ifråga och hur "duktig" är h*n?
Peztis
Svårt det där...

Yngre person? Menar du en i tonåren eller så?
Har du tänkt betala per timme eller en total summa för hela jobbet?
Jag tror att det är bättre med det senare.
Har du ett hum om hur lång tid arbetet beräknas ta?
Peztis
Satt och funderade på vad ungarna på jobbet brukade få... tror de fick ca 65 kr/h men sedan så drogs det väl skatt på det...
netha
50 kr/tim tycker jag är lagom ... är väl ungefär som kommunerna betalar sina sommarjobbande
skolungdomar.

Om det är ett jobb som du vet tar ett x antal tim att utföra så kan du ju göra upp om en totalsumma.
Då kanske lite mer än timpeng ger .. bara för att få jobbet utfört lite snabbare...
även om det kostar lite mer... det sporrar.
Peztis
Jag skrev faktiskt också 50:- men tog bort det sedan... blush.gif men det är för att det låter så lite....
Netha skrev precis varför jag också tycker att en totalsumma är bättre än kanske en timpenning.

Du kanske vet ungefär hur lång tid det tar att klippa din gräsmatta? Vår tar kanske 4 h om man klipper hela och 200:- för att göra det är jag tveksam till om jag skulle göra det för om det var någon annan som ägde den. Men å andra sidan så är jag ju inte en yngre person. biggrin.gif
ingrid fuxwall
Ynglingen bör vara strax under 18 år eller något sådant.

Ingen aning om arbetsförmåga så jag lutar mycker mot att betala för fullgjort arbete men hur värderar man det?

I första skede gäller det att röja efter nersågade träd - föräldrarna, mina grannar retade sig på löven som ramlade ner på deras mikroskopiska gräsmatta så jag anlitade en person, deras släkting, som fällde björkarna men det togs ner tredubbla mängden och eftersom trädfällarna bara halvhjärtart gjorde som jag bad dem.
Visst kapade de allt i kuber men det mesta bara halvvägs - genom halva stocken, så nu är jag helt körd i botten , det är jättetungt att släpa på flera meter långa björkstockar så nu behöver jag hjälp men vill inte betala ett överpris - frågar alltså Er till råds
Peztis
Betalade du trädfällarna och de inte gjorde hela jobbet så kanske du borde först och främst be dem att fullfölja det?

Men om det nu är de där fällda stockarna som ska förflyttas och röja undan så kanske du kan erbjuda 500:-?
Det viktiga är ju att ni båda känner att ni blir nöjda med beloppet.

Men svårt är det!
Överbölingen
Har du bråttom så sätt upp en rivlappsannons i affären.
Har du mer tid så kolla med kommunen vad de betalar för sommarjobbande ungdomar.
Skulle själv vilja hitta någon som kunde komma för tillfälliga jobb. En dag eller en vecka när det är bråttom.
Aqvakul
Knappt 18 år - rimligt kring 70 kronor i timmen - utifrån det kan ni kanske komma överens om ett totalpris för jobbet...
ingrid fuxwall
CITAT (Peztis @ 01-05-2010, 22:57) *
Betalade du trädfällarna och de inte gjorde hela jobbet så kanske du borde först och främst be dem att fullfölja det?

Men om det nu är de där fällda stockarna som ska förflyttas och röja undan så kanske du kan erbjuda 500:-?
Det viktiga är ju att ni båda känner att ni blir nöjda med beloppet.

Men svårt är det!

Inte en chans att de kommer tillbaka och fullföljer sitt jobb.

Ska försöka få kontakt med yngligen eller någon annan i familjen i morgon och fråga dem

CITAT (Överbölingen @ 01-05-2010, 23:00) *
Har du bråttom så sätt upp en rivlappsannons i affären.
Har du mer tid så kolla med kommunen vad de betalar för sommarjobbande ungdomar.
Skulle själv vilja hitta någon som kunde komma för tillfälliga jobb. En dag eller en vecka när det är bråttom.

Tack för tipset!

Känner ingen panik så jag gör nog som du föresår

CITAT (Aqvakul @ 01-05-2010, 23:07) *
Knappt 18 år - rimligt kring 70 kronor i timmen - utifrån det kan ni kanske komma överens om ett totalpris för jobbet...

Precis detta tycker jag är rimligt - tack! alltså är jag inte helt ensam bakom min arbetsplan
Bee
Men hallå, björkved? Finns det inte folk som vill ha det till att elda i brasan med? Annons på Icas anslagsruta typ "Björkved gratis mot avhämtning". Eller vill folk bara ha färdighugget numera?
ingrid fuxwall
CITAT (Bee @ 02-05-2010, 20:16) *
Men hallå, björkved? Finns det inte folk som vill ha det till att elda i brasan med? Annons på Icas anslagsruta typ "Björkved gratis mot avhämtning". Eller vill folk bara ha färdighugget numera?

Men jag vill behålla veden själv och tänker klyva den och de tunnare delarna som inte är kapad tänker jag kapa själv. Från början tänkte jag göra jobbet själv - att dra upp klamparna från den branta sluttningen, men så kom grannen med förslaget att sonen kunde hjälpa till och jag såg genast en utväg.

I dag har ynglingen jobbat hårt. Tänkte igenom och bad honom om ett pris för jobbet men vilken 17 åring som blivit kommenderad av "styvmor" att ge sig iväg till grannen och jobba kan med att be om ett vettigt pris.

Han kom med ett förslag och jag dubblade och är överlycklig, tror att även han känner sig nöjd för det tog inte så lång tid men han jobbade hårt och då tycker jag att man ska uppmuntra det, han sa i alla fall att han gärna kommer tillbaka och gör andra jobb.

ingrid
Peztis
Jamen vad bra!!! Alla är nöjda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon