Full version: Rölleka te
sideblow
Jag har precis lärt mig att vanlig rölleka (Achillea millefolium) fungerar som medicinalväxt till lite av varje. Man kan tydligen koka te på blommorna, som ska drickas 2-4 gånger om dagen.
Vad jag undrar över är om man kan torka röllekan utan att den förlorar sina medicinska fördelar (?)
sanna
Svar: jajamensan! Inga större förändringar sker när man torkar. Passar utmärkt att torka. Och den finns gratis ÖÖÖÖVERALLT! Speciellt där man inte vill ha den.

En tesked torkad röllekablom i en kopp, slå över sjudande - ej kokande - vatten, låt dra 5 minuter. Bra för matsmältningen bl. a. Drick före måltiden om du har problem med matsmältning eller gaser eller dyl.

Sanna smile.gif
mynta
Röllikathé är gott! Torka blommorna, de är godast. Oxå lite vattendrivande & fulla med nyttiga mineraler: en perfa PMSväxt... Lindrar en ond hals med & löser upp täta näsor & segt slem vid förkylning.

De fina färgglada trädgårdshybriderna har samma egenskaper som den vilda. smile.gif
sanna
Det var bra att du sa, mynta!
Då ska jag ta och fixa en sån där knallrosa sak till kryddlandet!

Sanna smile.gif
Ina
Jag har drivit upp färgglad rölleka själv - det var inte svårt! Nu växer det knallrosa och orange rölleka ihop med den vilda vita. Det är jättefint!
Christoffer
Rölleka är nog en av de få, mest välsmakande örter som finns tycker jag. Cedronté är gott också, men det växer nog inte här.
Wargen
Har alltid plockat röllekan och torkat till buketter, alltså prydnads, men nu ska jag torka till te, för det har jag inte provat ännu... Verkar ju jättebra! Man lär sig alltid nåt nytt här.... smile.gif
MadeleineB
Rölleka är hur lätt som helst att torka. Du kan torka den i buketter också, blommorna blir superfina eterneller! Fyller upp och håller färgen också.
Äsch, det verkar som om allt det här och mer därtill är skrivet redan!
Hälsningar
MadeleineB
Mocca
Röllekate är framförallt för kvinnor.....utmärkt för "kvinnobesvär" smile.gif

En varning dock, drick inte mer än 2 koppar/dag och inte längre tid än i 14 dagarsintervaller, med en månad emellan.
Fenja
Är det inte så att bara vildarten av Rölleka besitter medicinska egenskaper? Ofta försvinner dessa i förädlingsprocessen...

Fenja
Mocca
Hua ja.......använd inga förädlade, skulle inte jag göra i alla fall. Man vet inte vad för sorts egenskaper de har....
Sollan
Man kan göra snaps åxå....
/sollan
Mocca
Mmmm....visst kan man Sollan, men det är godare med gammelbesk på malört eller varför inte ett riktigt gott Hirkumpirkum (johannesört). Får fin färg dessutom wink.gif
Sollan
Kan rekommendera snaps på rönnbärsblom eller rönnbär. Mums filibabba, inte så "tvär" som malört kan bli. Av rönnbärsblommen blir det en tydlig doft och smak av mandel. Har testat en del, kul pyssel!
/sollan
MimE
Sollan,

Du har inte lust att dela med dig av "rönnbärsblomsnapsen" (vilket ord biggrin.gif )?
Jag behöver inte ett exakt recept (tror jag wink.gif ) men sambon skulle absolut bli glad över att bli bjuden på en nubbe.

/Mimmi
Sollan
Ta utslagna rönnbärsblommor och en kvarting Brännvin Special.
Ta bort så mycket som möjligt av stjälkar och skaft. Fyll en liten burk med blommorna. Häll på med ca 10 cl sprit tills blomstren är täckta.
Förslut burken och låt stå1-2 veckor. Filtrera och bland essenssen med resten av sprite i flaskan.
Njut rumstempererat och smuttvis! smile.gif
Smaken förändras med tiden, ibland till det bättre och ibland till det sämre...
Hoppas du gillar den!
skål/sollan
MimE
Tusen tack!
Jag ska definitivt prova.
(Att göra den alltså. Hmm... Provar nog att smaka också...) tongue.gif

/Mimmi
Fenja
Prova göra Häggbärslikör också, det är underbart gott. Fyll en burk med häggbär och häll på sprit så att det täcker, fåt stå gärna mörkt och svalt i minst tre månader. Sila av bären och blanda häggbärsspriten med vit sirap till önskad sötma. Mums! Ja, häggbärskärnan är giftig, men inte i de mängder du kan dricka likör...
Smultrompunsch är också en riktigt höjdare. Gör punschen på essens så blir det billigare. Täck smultron med punsch i en burk, låt stå minst tre månader, sila av och låt stå i minst tre månader till! Bären kan med fördel användas i tårta, frys dem om du vill spara dem.
Mvh
Fenja
Sollan
Jag glömde... Om snapsen blir för kraftig kan man spå den till angenäm styrka och smak...
Häggärslikör låter spännande, måste jag pröva. Blir man dålig dagen efter kan man ju skylla på kärnorna... wink.gif
/sollan
sanna
Heter det rölleka eller röllika? Well whatever...bryr mig föga ejänkligen!
Huvudsaken är ju ändå att man kan flyga till Blåkulla på den! Tycker jag i alla fall!
Här lite klipp och klistra:

Användning. Olika namnsorter av röllika med mörkt rosa blommor odlas ofta som prydnadsväxter. Förr användes hela örten, som magstärkande medel eller krossad som sårrengörare. Den användes också istället för humle (Humulus lupulus) vid ölframställning, vilket givit upphov till namnen backhumle och jordhumle.

Nyman (1867) uppger att bladen orsakar nysning och näsblod (jamen, det är väl himla praktiskt om man vill framkalla lite näsblod om lördagkvällen...) och i medeltida örtaböcker har den ibland kallats näsegräs, och den har i vissa trakter torkats och blandats med snus.

Näsegräs!
Det var väl en schysst benämning!

Tja från Sampa som ska testa att snusa rölle/i/-ka i sommar...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon