Full version: helt okunnig.
löv
confused.gif I Början på mars, satte jag små pelargonfrön. 4 i varje lilla kruka. De har stått i fönsterkarmen i köket. Nu är de ca. 8 cm höga. knubbiga, och har ca. 5 "riktiga" små bad. Jag vill sätta 2 plantor i varje ny kruka, som är 20 cm. Skal jag knippsa av de senaste 2 bladen? Det gör mig så ont. Blir 20 cm kruka lagom till 2 pantor? Eller behöver de större? Jag har bara en blåsig balkong i västerläge, men jag skulle vilja se mina små pelargoner, växa och bli' stora och fina. För sedan att kunde spara dem, år efter år. Ge mig tips snälla. coolgleam.gif
Red Top
Jag tror dina pelargoner skulle må bäst av att få varsin kruka. Om du toppar pelargonsticklingarna, när de vuxit lite mer på höjden, fortsätter de att växa och vara kompaktare. Om de får en 20 cm:s kruka för sig själva, kommer du att få stora trevliga plantor, men det räcker om de får krukor som är något mindre, 12-15 cm, de kommer ändå att utvecklas bra.

Jag har själv testat med två pelargoner i krukor som är 32 cm och de blev inte särskilt vackra. De trängde liksom ut varandra och blev höga och gängliga. De blir vackrast om de får växa i ensamt majestät.

Du borde skola om dem en och en redan nu till krukor som är 7-8 cm. När du har flera i en liten kruka kan inte rotsystemet utvecklas ordentligt.

Lycka till!
reggae
CITAT (löv @ 02-05-2010, 05:23) *
confused.gif I Början på mars, satte jag små pelargonfrön. 4 i varje lilla kruka. De har stått i fönsterkarmen i köket. Nu är de ca. 8 cm höga. knubbiga, och har ca. 5 "riktiga" små bad. Jag vill sätta 2 plantor i varje ny kruka, som är 20 cm. Skal jag knippsa av de senaste 2 bladen? Det gör mig så ont. Blir 20 cm kruka lagom till 2 pantor? Eller behöver de större? Jag har bara en blåsig balkong i västerläge, men jag skulle vilja se mina små pelargoner, växa och bli' stora och fina. För sedan att kunde spara dem, år efter år. Ge mig tips snälla. coolgleam.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon