Full version: Vad är detta?
Gunilla T
Denna lilla planta har följt med någon annan växt som jag planterat, troligen som frö. Den blommar nu i zon 2 - 3 och är ca 12 cm hög.

Någon som kan identifiera den?

[attachment=49540:DSC004210001.JPG]
Aqvakul
Det var en vacker sippa, men vilken art?
Eva 33c
Skulle det kunna vara en sippruta, Thalictrum thalictroides? Jag har aldrig sett en sån på riktigt men visst ser bladen lite "rut-lika" ut?
Bilder från google
Ranunculus
Jag tycker den liknar Isophyrum thalictroides.
Ulla
Eva 33c
Vitsippsruta (Isopyrum thalictroides) hade jag aldrig hört talas om. Men vad lika varandra dem är, hur skiljer man sippruta från vitsippsruta tro? Någon som vet?
Söta båda två.
Aqvakul
Här lär man sig mycket nytt! Jag tyckte faktiskt bladen var lite lika aklejan/aklejrutans...
Gunilla T
Så duktiga ni är!...dethär med alla rutor är en ren djungel ...nu har jag kollat..och kollat...och kollat. Thalictrum thalictroides är snarlik men jag får det inte att stämma med bladen och en del sipprutor har fler än fem tepaler men Isophyrum thalictroides, vitsippsrutan har alltid fem tepaler.

Kommer nog inte längre med identifieringen så jag gissar på vitsippsrutan.

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon