Full version: Jordleverantörer?
grön_tomte
Hej!

Jag är ny här och lite osäker på var jag ska ställa min fråga så hänvisa gärna rätt...

Jag skulle vilja ha tips på jordleverantörer som kan leverera på pall. Vet att det går att få i storsäck och även lasta själv på släp, men jag bor lite dumt till och är tveksam till om jag kan få in ett släp på tomten (trångt mellan husen) och jag tror inte jag gör åt en storsäck.

Funderade på om man kunde kontakta ICA maxi eller någon och höra om de kan leverera, någon som vet?

/grön_tomte

Peztis
Om du ska få in en pall så kommer de med lastbil och en kran och levererar.
Om det är så trångt att ett släp inte kommer intill tomten så förstår jag inte riktigt hur en stor lastbil ska kunna komma fram...
Eller menar du så att du inte får in ett släp på själva tomten? Du kan ju kanske lassa av utanför och sedan med skottkärra förflytta högen.

Vill du ha ekonomi i det hela så är det definitivt att med ett släp åka och hämta själv för någon hundralapp. Under förutsättning att du har dragkrok, då. Hyra släå kan man ju göra för 120:- på OK...
Om du beställer en stor säck med jord så kostar det ju ca 1300:- inkl frakt.

Om du är osäker på om du kommer göra av med jorden så kan du ju höra om det är någon granne som är intresserad av att dela med dig - oavsett storsäck eller om du åker och hämtar på släp. Själv hade jag blivit överlycklig om en granne kom och frågade om någon var intresserad att dela.

Glömde ju svara på frågan... biggrin.gif
Du menar alltså att du skulle vilja ha t ex 10 säckar à 50 l planteringsjord levererade på en pall?
Tja... ICA tror jag ju inte på men både Plantagen och Bauhaus har ju företag som levererar åt dem så där kan du ju höra. Men det lär ju bli dyrt... Då kommer det bli billigare att köra trefyra vändor själv med bil.
grön_tomte
Hej!

Tack för svar! Min tanke med att leverera på pall var att de kunde lossa utanför tomten och sen dra in pallen med en handtruck?

"Problemet" i det hela är att jag är ganska gravid och orkar helt enkelt inte köra/lyfta flera säckar jord... annars hade jag inte haft några som helst problem att hämta på kärra heller angel_not.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ica och sånt har inga hemleveranser och dyl. men Bauhaus har ju hemleveranser så de kan man ju testa (men jag är inte säker på att de är så serviceinriktade att de drar in pallen med palldragare så risken är nog att de ställer pallen där det går att lossa av den och drar vidare.)+ det finns ju mer lokala jordleverantörer också men då måste du nog upplysa ungefär vart i sverige du bor.
Peztis
Så du är bara ganska gravid! giggle.gif

Får jag komma med ett annat förslag? Hyr ett släp (som de på macken får hjälpa dig att sätta fast, så klart) och sedan så åker du och får jord lassad på släpet (du behöver inte lyfta ett finger , förutsätter jag), åker hem med släpet och där står tre-fyra ungar och väntar med spadar och skottkärror. För besväret att hjälpa dig så bjuder du på smarriga bullar och läsk samt någon hundralapp var...

Eller så ringer du till dem som levererar jord och frågar om de kan hjälpa dig på annat sätt...

Hur mycket jord är det frågan om, egentligen?

Välkommen till forumet, förresten!!!

blomma.gif
theseraphim
En pall med jord lastat o klart från en leverantör skulle nog gå på minst en tusenlapp då de debiterar extra för en som bara köper en pall plus att de tar betalt för att lassa av grejerna. Förvisso kan du inte köpa direkt från en leverantör då du inte är ett företag. Kollade runt på nätet lite och hittade ett företag som tog ca 300:- tonnet för lösjorden och hemtransporten om man låg inom 2 mil var 960:- så jag tror att du kommer få betala riktigt dyrt om du vill ha den servicen för i regel så är det få som erbjuder den tjänsten du söker som standard och vill man dessutom ha det inrullat så lär det inte bli billigare.
Har du ingen släkting eller god vän som kan hämta åt dig så du slipper detta överpris?

ps priset jag räknade på var vanlig enkel plantjord av billigaste sort.
Peztis
Jag var förra våren och kollade på plattor hos Bauhaus, de skulle ha ca 900:- för att leverera dem. Så frakten för en pall ligger nog i de faggorna.
Ålgryte
Det beror på var i landet du bor... Jag har precis fått 7 säckar från Rölunda hemkört och avlastat utanför garaget! Inget extra för leveransen och 6:e säcken "på köpet". Bekvämt att betala mot faktura dessutom! tummenupp.gif
theseraphim
bor du granne med rölunda???
Peztis
CITAT (Ålgryte @ 02-05-2010, 17:18) *
Det beror på var i landet du bor... Jag har precis fått 7 säckar från Rölunda hemkört och avlastat utanför garaget! Inget extra för leveransen och 6:e säcken "på köpet". Bekvämt att betala mot faktura dessutom! tummenupp.gif

Ja jisses, hur lyckades du med det konststycket? Hur höga klackar och hur kort kjol hade du? biggrin.gif
Ålgryte
a0a.gifa0a.gifa0a.gif
Ja inte är jag gravid och har varken höga klackar eller kort kjol.

Svaret är mycket enkelt - se min tidigare tråd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon