|
När jag erbjöd frön från Gambia, erkände jag också att jag inte har erfarenhet av de flesta av dem, eller råd att ge. Jag har nu själv sått några av dem, och här är resultaten till idag. Jag sådde allt i vanlig rumstemperatur, sandblandad blomjord. Några odlaiter har köpt frö av mig, ni kan väl också berätta något? Sådde: 14/4 Cosmos Sulphur - nu efter 18 dagar: alla 10 har grott, några är på sitt andra par av karaktärsblad. 14/4 Senna occidentalis - 18 dagar; inget har kommit upp. 14/4 Mandarin - 18 dagar; inget har kommit upp. 14/4 Tamarind - 18 dagar; 2 av 7 har kommit upp. Roliga gröna tudelade bönor åkte upp på en stjälk på 3-4 cm och söta, fint ljusgröna flikiga blad har börjat sticka fram. 14/4 Ricin - 18 dagar; 9 av 10 har grott och vuxit sig till 8-12 cm. Några har två par karaktärsblad. Hög tid för omplantering! Ricin leder ligan hos mig. (Inget typiskt afrikanskt, men den fanns i min lista) 15/4 Brazilian joyweed - 17 dagar; en av 5 har grott. Pyttesmå spetsiga hjärtblad 15/5 Detarium - 17 dagar; ingen av de 2 visar sig. 19/4 Baobab - 13 dagar; inget syns. 24/4 Kohautia - 8 dagar; inget syns. Nu planerar jag att så nya baobab varmt, alternativt sätta dessa 2 veckors sådder i VÄRME. Jag har en bra plats på kylskåpet, en 9 cm:s glipa mellan det och överskåpet, lätt att hålla öga på också. Påmnnelse; länk till mitt afro-album: http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=4215
emmas matte
02-05-2010, 09:49
Har bara planterat Ricinen ännu. Ska plantera i veckan. Har dåligt om plats i ljusrörsbordet och fönstrena är överfulla. Ska börja bära ut i växthuset... men är rädd för nattfrosten
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2010, 10:11
Om man söker på namnet + seed propagation kan man hitta en del såråd på en del av växterna , ex. Baobab hittar jag råden om att hälla hett vatten på fröerna innan sådd och att groningstiden är uppåt 6mån, en del tropiska växter kan ta ganska god tid på sig att gro så har de inte grott inom några veckor kan det vara helt normalt.
på Cassia hittar jag rekommendationerna att luckra upp fröskalet innan sådd.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-05-2010, 11:11)  Om man söker på namnet + seed propagation kan man hitta en del såråd på en del av växterna , ex. Baobab hittar jag råden om att hälla hett vatten på fröerna innan sådd och att groningstiden är uppåt 6mån, en del tropiska växter kan ta ganska god tid på sig att gro så har de inte grott inom några veckor kan det vara helt normalt.
på Cassia hittar jag rekommendationerna att luckra upp fröskalet innan sådd. Ja, det är tur att det finns odlingsråd på nätet. Vad gjorde vi utan Internet??!! Cassia occidentalis har nytt namn: Senna occidentalis. Bra att söka med den också. Jag är dock lite för bekväm och har inte så stora krav på mina afrikasådder i Sverige. Det som blir, får bli. Baobab gror nere i Gambia på mindre än två veckor, utan vidare, men då är det ca 30-37 grader varmt på dagarna. Jag grodde dem som groddar att äta, hör och häpna!!!  Jättegoda.
varghem
02-05-2010, 16:03
Jag kollar upp det mesta på the seedsitemed lite tur så hittar man informationen man söker Jag har sått velvet tamarind och clitorea ternatea, clitorean tog jag bort lite av skalet och la i varmt vatten ett par dagar, dom grodde så fint så jag hoppas det fortsätter i jorden lika lätt. Tamarinden har varit i jord ett par dagar nu. Får se om det visar sig nåt där så småningom också.
Om baobab: Nu har jag fått tipset av en nätkompis i Florida (baobab-entusiast) att frysning av de torra fröna hjälper till att väcka upp dem! Otippat, (tropiska frön som aldrig upplever kyla) men det har funkat för honom.
Dessutom har frön från olika träd olika egenskaper, skrev han. Andra gror lättare, andra mycket långsamt. Men in i frysen i platpåse ca 8 timmar, sedan sådd. har hjälpt de segaste frön att gro.
Ritva
4/5 I dag har en av Detarium-fröna visat sig ovan jord, efter 19 dagar. Jodå, hela nöten reser sig ;-) Hittade en Baobab-sida på franska: http://site.voila.fr/MagicChris/Adansonia/...ia_digitata.htm
oakpine
07-05-2010, 10:28
Sådde Kohautia grandiflora den 27/4. Strödde fröna på jordytan, sprejade vatten över och ställde krukan varmt under lysrör. Efter en vecka grodde två av fröna. Småplantorna är nästan mikroskopiskt små, men har blivit aningen större under de sista dagarna.
 Oakpine! Oj vad roligt med Kohautia som jag kallar småflicksklänning, efter namnet på mandinka. Mina har inte visat sig än, men jag täckte dem med jord... tar väl längre tid. Fröna är så ytte-pyttesmå, så de vinner säkert med att sås på ytan. Måste vara Sverige-premiär med Kohautia-plantor!!! Jag är mest glad för min Detarium (sweet detar) - en läcker robust liten planta, liknar en bönplanta. Ska fota och visa snart.
Här kommer de knubbiga Detarium Senegalensis-plantorna. Fröets bredd 3 cm, plantans höjd 6 cm.
emmas matte
08-05-2010, 09:00
Här har det inte hänt något ännu
Orkidétjuven
17-05-2010, 12:39
Spännande. Väntar med spänning på att baobab kommer visa sig
varghem
17-05-2010, 13:24
Mina clitorea är nu 5 cm höga. en som får utväxt efter förstabladen. Har planterat dom i jord från rabatten som är väldigt lerblandat, dom verkar trivas
CITAT (Orkidétjuven @ 17-05-2010, 13:39)  Spännande. Väntar med spänning på att baobab kommer visa sig  Baobaber verkar svåra! :-/ Jag har sått med tre olika metoder: Bhandlade med hett vatten, sen i vanlig såjord vanlig rumstemp Fyrsta över en natt, i vanlig jord Frysta över en natt, i värme ovanför kylen. Inget har kommit upp än, på 3 resp. 1 vecka. Ska fortsätta att vattna o se. De kan ta flera veckor på sig. Eller månader, ojoj... Man vet aldrig.
Orkidétjuven
19-05-2010, 00:01
men de verkade med enkelhelt komma upp hemma i Gambia. Kan du inte försöka efterlikna de förhållande so råder där. I form av luftfuktighet, temperatur, ljusstyrka, jordmån, osv... Jag har gjort så när jag har odlat vissa tropiska saker. Använd weather.com tex http://www.weather.com/weather/today/Banju...hdr_localsearchPå detaljer kan du se form av luftfuktighet, temperatur, ljusstyrka, tryck osv...
För mig är detta med baobab mer ett experiment för att se om det gå att få och gro utan krusiduller här uppe i norr. Det är egentligen bara värme som saknas i mitt kök, om jag tänker vilka omständigheter det är i Gambia. 30 grader ska det vara förjämnan, helst. Svårt att skapa utan terrarium.
Hoppas andra har mera vilja och "go" för baobaben.
varghem
13-10-2010, 08:36
puttar tråden... hur gick det med sådderna?? min clitorea är inte stor men den har börjat växa igen nu när dagsljuset försvinner
Ååh vad bra att du varghem og upp tråden. Jag har tänkt göra det flera gånger, men det har sjunkit undan...
*Mina riciner (som inte är särskilt afrikanska) växte allra bäst. *Tamarind och mandarin fick jag massor av plantor av, men de växer sakta. Har gett bort till släkt o vänner, behåller bara en av varje. Tamarind är väldigt osäker som krukväxt, jag har inga erfarenheter, och hittar inte mycket info på nätet heller. Har ingen aning om de klarar vintern i bostadshus. *Svavelkosmos växte bra, blev ca 60-70 cm höga yviga buskar, men inte en tillstymelse till blomknoppar. *En enda Sweet detar, Detarium Senegalense sådde jag, den blev jättefin, är nu en ca 40 cm hög kraftig planta. Hoppas den överlever vintern. *Baobaber (8-10 st) kom aldrig upp på tre-fyra månader, sen slängde jag dem. * Fluffiga prynadsgräset växte också bra, men bara blad. Inga ax bildades innan det var kall höst. *Clitorea har jag sått tidigare somrar, men de har aldrig hunnit bilda blomknoppar. Synd, en sån ljuvligt blå blomma! Behöver tydligen 6-7 månader av värme.
Jag skulle gärna höra hur det gick med den här starkrosa lilla Kohautia-blomman. Några fick frön, jag har inte hört något.
Och andra Gambiafrön, vad hände med dem? Kanske de som fick dem, är inte här på forum så ofta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|