Full version: Myror?
äppel
Jag har ett par frågor om myror i växthus.

Kan myror skada växterna?

Hur blir man av med dom enklast?
theseraphim
myror kan ta kål på växter utan problem, vattna med Myrr eller liknande för omedelbar effekt.
äppel
Hur menar du med förstör? Typ äta upp dom eller liknande.

Och jag har hält ut myrr och blandat det i deras bo och sen så har jag vattnat dom ordentligt.
theseraphim
de förstör först o främst rötterna när de bygger bon.
blomkronan
Har du bladlös i växthuset? Det kan vara därför dom springer där. Dom mjölkar bladlössen och det stimulerar lössen att föröka sig... lössen suger ur dina växter, så ta sopavatten och spruta på växterna om du har löss.
Får du bort lössen, sticker kanske myrorna oxå, om dom inte byggt sitt bo i växthuset bara!!!

Sopa vatten.
en del sopa ( tar död på lössen)
en del t-sprit/etanol ( tar död på äggen)
åtta delar vatten

äppel
jag har grävt runt och kollat lite och har nu sett att jag har 3 myrbon växthuset.
Lindzy66
Jag har oxå fullt med myror i mitt växthus mad.gif
Har nu vattnat med myrr , nån som vet om växterna tar skada av de ??
vips
De gröna puckarna med myrmedel man placerar ut brukar ge bra resultat hos mig, ligger drivor med döda myror i växthuset efter någon vecka... smile.gif

/magnus
evachris
Hej!

Vi fick också myror i växthuset och sökte på internet. Där hittade jag att jag kunde blanda potatismjöl och socker vilket gör att potatismjölet sväller i myran och den dör. Jag hittade också att det var bra att blanda socker och salt. Salt är giftigt och myran får det i sig eftersom den gillar socker.

Jag blandade socker, salt och potatismjöl och det verkar som om det har hjälpt.

Läste också någonstans att Fun light som innehåller asparatam, vilket är ett nervgift tar död på myrorna (har inte testat detta).

Ta inte myrr, då får du gift i jorden som dina grönsaker tar upp och som du sedan ska äta. En av mina tankar med att odla själv är att odla giftfritt.

Lycka till!
vips
Intressant idé med potatismjölet, har sett att de börjat marschera i växthuset, så det blir väl till att göra ett fältprov... smile.gif

/magnus
Lindzy66
Har stooor ångest över att jag använde myrr , fick lite halvpanik..
Tror ni jag behöver gräva upp o sätta nya plantor :-(
Gossen Ruda
CITAT (Lindzy66 @ 18-05-2010, 21:59) *
Har stooor ångest över att jag använde myrr , fick lite halvpanik..
Tror ni jag behöver gräva upp o sätta nya plantor :-(

Kolla med tillverkaren om medlet verkligen tas upp av växternas rötter. Växtrötter är mer bra på att ta upp vatten och däri lösta näringsämnen. Exempelvis kreosot från järnvägssliprar tas inte upp av växter.
PeterDeleter
Hej hopp!

Jag upptäckte nästan för sent förra året myror som var grönaktiga i växthuset. Dom hade redan nästan tagit kål på alla tomater och dess rötter. Köpte Myrr för utvattning och Myrr extra granulat. Funkade till 100%! Lyckades rädda några tomater stoppa dom i vatten så rötterna etablerades igen och satte ut dom på samma plats.

Idag väntar jag inte. Har i beredskap dom här två medlen då jag vet att dom kommer vad det lider.
theseraphim
Myrr tas inte upp av växten så oroa dig inte för det.
Lindzy66
Å nu släppte en stor klump i magen !! Tusen tack yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon