Pinnen
VI har precis flyttat till hus och trädgård och rabatt har inte blivit omhändertagna på länge vad det ser ut som. Min fråga är hur ni tycker att man ska börja med nerklippning och så vidare? Just nu kommer jag inte åt någonstans i stort sett. Bifogar lite bilder så ni kan få en liten uppfattning om hur det ser ut. Inga jättebra bilder kanske. Har heller ingen aning om vad det är för buskar eller växter. På väldigt många ställen har det även kommit upp tjuvskott.

Tack på förhand!
Aqvakul
Ett allmänt råd är att låta det mesta bero första växtsäsongen och använda den till att inventera vad som finns och börja planera för framtiden.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker inte det ser snårigt ut ex. bild nr 2 tycker jag ser ut som någon spirea och de ser ut så och ser inte ut som om den är i något akut behov av beskärning. Jag tycker inte det ser ut som om trädgården varit så illa skött (det är ju ganska glest och inte igenvuxet) många buskar ska ju inte klippas hårt varje år som många tror utan kan bli finare om man tar lite varje år eller låter det gå flera år mellan klippningarna.

Tjuvskott och rotskott är inte samma sak. Tjuvskott brukar främst komma på tomatplantor. Alla rotskott är inte dåliga många buskar föryngrar sig ju med rotskott.

Det sämsta man brukar kunna göra i en ny trädgård är att gå fram med sekatörer och sågar hejvilt och kapa ner allt man tycker ser risigt ut utan att veta vad det är för växter. Det är bättre att första året ta fram kameran fota och identifiera växterna och sedan till nästa år ta reda på hur och när man beskär dessa växter och hur de ska se ut. Man kan förstöra många växter för all framtid genom att använda sekatör/såg utan att ha någon kunskap om växten.
KarinSKARA
Pinnen// GRATTIS till din nya trädgård och din "lata" sommar. rose.gif
Köp en pocketbok som innehåller den Svenska floran av ogräs i bilder, om du är nybörjare med trädgård. Rensa inte bort någonting som du inte är 100% säker på ÄR ogräs.
Så fotograferar du trädgårdens rabatter flera gånger i månaden, så att du till vintern kan planera vad du tyckte var fint = skall vårdas vidare, eller fult = kan grävas upp.

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-05-2010, 13:37) *
Det sämsta man brukar kunna göra i en ny trädgård är att gå fram med sekatörer och sågar hejvilt och kapa ner allt man tycker ser risigt ut utan att veta vad det är för växter. Det är bättre att första året ta fram kameran fota och identifiera växterna och sedan till nästa år ta reda på hur och när man beskär dessa växter och hur de ska se ut. Man kan förstöra många växter för all framtid genom att använda sekatör/såg utan att ha någon kunskap om växten.

Kloka ord som borde följa med i köpkontraktet vid ALLA husköp bravo.gif
Ezereht
Allt ser alltid risigt ut på våren smile.gif Vänta lite tills allt är grönt så kommer det se bättre ut. Undrar om halvlutande "kala" busken till höger är en sån som för jättefina små rosa blommor sen smile.gif ...kanske heter rosentry? Minns inte riktigt vet bara det var någon granne i min barndom som hade en sån, såg alltid dötråkig ut ända till Juni, men sen åh så fin. (I Kalix).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon