Ann i Göteborg
Hej!

Tyvärr lyckas vi inte få till ett växthus i år heller så tomatplantorna får hamna i stora krukor mot en Syd-väst vägg. Kanske några till och med på friland.

Jag tänker bege mig till plantskola imorgon för att handla några plantor att driva upp ytterligare några veckor inomhus innan jag planterar ut dem. Men, vilka sorter tycker ni fungerar bäst utomhus, i kruka eller på friland? Vilka sortnamn skall jag hålla extra utkik efter? Vilka riktiga värmeslukande växthussorter skall jag undvika?

Jättetacksam för alla era kloka råd!
rosita
Jag kan varmt rekommendera Oregon Spring som passar bra på friland. Det är en busktomat med riktigt köttiga, goda tomater. Jag odlar dem för att ha dem i maten och jag fryser in de som inte äts upp. Senaste vintern har jag inte köpt några krossade tomater, utan använt mina frysta Oregon. De är lätta att skala utan att skålla dem först, enkelt och bra! Jag fryser in dem skalade i klyftor, jättegott att göra tomatsoppa på! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon