Full version: Rosengeranium
Eva i Skåne
Min fina rosengeranium som jag var så stolt över i höstas har snart inga blad kvar och stjälkarna orkar inte stå upp längre. sad.gif
Den var ca 70 cm hög och tät, men det var då det. Den har ändå stått under en lågenergilampa och fått extra ljus hela hösten.
Jag har satt topparna i vatten, men ett par långa stjälkar finns kvar. Det ser ut att var nya skott på väg där det suttit blad på den ena stjälken, men tror ni de orkar växa fram?
Brukar man klippa ner hälsoblommorna som andra pelargonier? Jag har inte haft någon på många år, men jag var så dum att jag trodde den skulle fortsätta och växa utan nedklippning.
lolo
Intressant fundering, är det någon som vet?
mvh
Ann-Louise
Åsa, mälardalen zon 2
Har odlat rosengeranium förut och de blev alltid rangliga och väldigt fula på vintern, jag klippte i dem och planterade om framåt vårvintern och de blev fina igen när det naturliga ljuset blev bättre.
Anna-C
CITAT (Eva i Skåne @ 06-01-2004, 12:57)
Brukar man klippa ner hälsoblommorna som andra pelargonier? Jag har inte haft någon på många år, men jag var så dum att jag trodde den skulle fortsätta och växa utan nedklippning.

Så här skriver Blomsterfrämjandet:

Ursprung: Sydafrika Skötselråd: Ljus och temperatur: I halvskugga, ljust, i full sol. Rums-temperatur året om eller vintertid svalt ner till 10°C. Vatten och näring: Sommartid vattnas rikligt med näring i vattnet, vintertid i svalt rum sparsamt med rent vatten. Att tänka på: Doftar gott vid beröring. Beskäres hårt på våren, stick de avskurna topparna i ren sand. Efter uteviste på sommaren blir växten friskt grön, grov och frodig. Även för inglasat uterum. Blir stor, omfångsrik. Lättskött.
Christer i Falköping
Jag klipper inte ned mina, men de står kallt med mycket ljus över vintern. Om de står kallt över vintern blommar de på sommaren, det gör de inte gärna om de står varmt över vinter.
Christer.
Eva i Skåne
Det finns hopp smile.gif läser jag i era svar.
Om skotten tar sig och moderplantan ger nya skott i vår så ska jag prova att låta en stå svalt nästa vinter. Jag har aldrig sett en med blommor wub.gif
Christer i Falköping
Den har små, ganska vackra, lila blommor.
Christer.
Eva i Skåne
Christer.
Klarar de som stått svalt sig utan att behöva klippas ner eller är det på nya skott de får blommor?
Christer i Falköping
Jag klipper sällan mina, så det kommer blommor ändå.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon