Kordes Aloha
Hej!
Ska bygga ett insynsskydd i form av en spalje. Den kommer vara 24meter lång och 1,8-2,6m hög.

Jag har tittat på följande klätter växter;

Kordes Aloha
Helena Hybrid
Gruss an Zabern
Klätter hortensia
Klematis Kaiko och Roughe cardinal
Pipranka
Samt Lady Hamilton som lågväxande framför.

Hur många plantor per meter behöver man ha? Vilken mix/förhållande mellan de olika växterna tror ni passar bäst?
Christina i Taxinge~
Hej Kordes Aloha och välkommen hit!

Du har valt fina sorter! smile.gif

Jag tycker att det är svårt, nästan omöjligt att råda hur stort avstånd du ska ha emellan eftersom de växer ganska olika.

Pipranka växer väldigt långsamt de första åren. När den tar fart är den ju en fenomenal "täckare", som sagt de första åren har du just inte så mycket glädje av den....
Klätterhortensia är enligt min erfarenhet också ganska långsam de första åren, men sen kan den i princip täcka din spaljé på egen hand....
Rosa helenae 'Hybrida' växer fort och blir lätt 5m hög och mer.
Skulle det vara så att växterna får mesta solljuset från "grannens håll" så är det också åt det hållet de strävar. Isåfall tror jag du får problem med grannen när hybridans taggiga grenar hänger långt in på hans tomt! ohmy.gif
Så här ser min 'Hybrida' ut och det tog inte så lång tid att få den så här stor (den är dessutom urglesad en gång)

[attachment=49589:dscn4471.jpg]

Klematisarna och övriga rosor är i sammanhanget ganska timida växter.

Kajsa
Spaljen är inte så hög till dessa jätteväxter 2.5 m, dom kommer välla över på båda sidor. Hur ser det ut om 10 år, kommer spaljen hålla, lite funderingar bara ? Klematisen kommer få det lite tufft mot dessa jättars rötter, sätt dom på ändarna då. Personligen skulle jag inte valt Honungsrosen den görs sig bra i ett träd där den får växa ut som den vill och så var det taggarna som Christina skriver.
Multiflora rosen Gruss an Zabern blir enligt Rosbibeln ca 4 m hög och 2.5 - 4 m bred.
När jag var barn hade vi en stor pergola som täcktes av pipranka, helt inklädd ! Sök gärna lite bilder på Google för att få en känsla för hur stora dessa växter blir.
Är det inte för många sorter att blanda, min personliga åsikt här .

Ställ gärna frågan under " Träd, buskar och häckar " också, så får du fler synpunkter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon