Full version: Klockrankor
Zzzleepy
Hej ska sätta ut mina klockrankor nu tänkte jag. dom är mellan 10cm och 50cm stora, och har börjat klättra på allt inne i huset.

Hur gör jag?
Dom står i kruka nu men jag skulle nog vilja gräva ner dom..
Och hur gör man till hösten sen om man vill få dom att överleva?

MVH
Chrille
rosita
De måste avhärdas först genom att du sätter ut dem i skuggan på dagen och tar in dem på natten. Det kan räcka med bara ½ dag de första dagarna och när det har gått en vecka, kan du plantera dem som du vill. Kom bara ihåg att skydda dem mot ev. frost.
Zzzleepy
Okey lite svårt att göra när man jobbar 7-4 men kan ju försöka.
Svärfar var här och sa att dom hade klockrankor vid sin terass. Och att dom kommer år efter år. Stämmer det har själv hört att man måste ta in dom till vintern.
Bor i zon 1
Huggorm
Enligt wikipedia är klockranka det samma som Cobaea scandens, och den klarar inte svensk vinter.
Bassam
Hej

Jag tycker att de kan klara sig i zon 1 men det är bra om du kan skydda dom från frost forsta tiden.
H:Bassam
tigrella
Jag toppar mina plantor sätter skotten i ett glas med vatten och får nya rötter, detta bara för att jag inte vågar sätta ut dem än men jag odlar i en annan zon (3). Men de växer på bra inne men något toppade giggle.gif
Ezereht
Du kanske kan linda in dom med sån där vit tunn odlingsväv? Jag vet inte hur det är i zon 1, här i 5 skulle man ju inte vågat.
Alexander-VG-zon3
ni kan läsa denna tråd

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;hl=klockranka

jag har testat två st

plantorna var ''fina'' och levde in till slutet av dec. därefter blev dom mer och mer vissen. lägst den vinter -10c/-12c (uppmätt två olika värden i samma samhälle) dom fick inget skydd dom kom inte tillbaka.

sedan var den vintern regnig och snöfattigt. men väldigt kort. kanske var det regnet och kylan som knäckte dom.

CITAT (Zzzleepy @ 02-05-2010, 19:23) *
Okey lite svårt att göra när man jobbar 7-4 men kan ju försöka.
Svärfar var här och sa att dom hade klockrankor vid sin terass. Och att dom kommer år efter år. Stämmer det har själv hört att man måste ta in dom till vintern.
Bor i zon 1

det är kanske porslinsklocka han pratade om ? den heter Codonopsis. den är härdig.
Snöflinga

Sådde fem klockrankefrön för drygt 14 dagar sedan och en kom opp i förrgår yaay.gif Har aldrig varit med om att det dröjt så länge ... någon som har liknande erfarenhet confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon