Eva St
yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Var ute på stugan idag och grävde i grönsakslandet och vad får jag se.
Joooo Sparrisen hade flera knoppar uppe - blev sååå glad!!!!!!!!!
Var rädd att den tagit stryk i vinter
Det är nu fjärde året de kommer och i år ska vi skörda för första gången ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!
Sussie F-Flower
Hurra för dina sparrisar!!!! yahoo.gif
Förstår din glädje fullkomligt. tummenupp.gif
Eva St
Ja du kan lita på att jag är lycklig för förra våren skulle vi skördat för första gången men då kom vi inte ut dit förrän långt fram på sommaren pga av sjukdom och elände så då hade jag inte en tanke på någon sparris men i år ska det verkligen smaka tummenupp.gif
Sussie F-Flower
måste du berätta hur det känns... att känna smaken av dina egenodlade sparrisar... biggrin.gif
smiley_small_hug.gif

(tråkigt ang förra året, men skam den som ger sig! tummenupp.gif )
Eva St
rose.gif
Lovar att det kommer en utförlig rapport om när denna delikatess avnjuts (förhoppningsvis delikat tillagad och avnjuts en ljummen försommarkväll på bryggan i sällskap med ett glas vin) Låter väl inte helt fel fast vi får nog vänta tills de kommit lite mer ovan jord än de är nu flirting.gif
Sussie F-Flower
tummenupp.gif

Finns det många olika sorters sparris? Vet du vilken sort du har i så fall?

Jag är också sugen på att prova odla sparris. Har läst här på odla att det ska finnas någon i Umeå som odlar... och då borde det ju gå här i Sundsvall också..?
Någon i Hälsingland odlar också, det har jag också läst.
Eva St
Har köpt mina på Österlen Sparris googlar du på dem så får du veta massor om sparris
Köpte 10 st plantor för fyra år sedan och i somras var det fortfarande 9 st kvar av dem.
Var helnöjd med deras utskick av plantor de var kraftiga och fick bra planterings - och skötselråd
dessutom finns det ju massor med matnyttigt om sparris att läsa på deras sida
Så vad du gör satsa på sparris!!!!!!!!!!!!!!!!
Eva St
slap.gif
OOOPS glömde ju säga att det är med största sannolikhet Rambo jag har
Laura
Jag köpte från Österlen Sparris (sparris.se) och personen jag talade med, Karin, är jätteduktig och har t.o.m. gett ut böcker om ämnet. Jag fick 10 stycken Rambo i posten (som kom med med bra odlingsråd) för 500 kr (ingen fraktavgift) för någon vecka sedan. Jag håller på förbereda marken just nu men hoppas på att få dem ner i marken any day now...

Sedan är det bara att vänta... och vänta... och vänta... smile.gif
Knytt
Åh tänk att du ska få skörda i år! Vilken känsla det måste vara biggrin.gif
Börjat planera för vilka maträtter du ska komponera? naughty.gif

Vi planterade vår sparrishäck förra året, så nu är det väl mest att fjäska för den tills vi får börja skörda. Vad jag sett hittills har iaf alla överlevt vintern!
Eva St
CITAT (Knytt @ 03-05-2010, 10:25) *
Åh tänk att du ska få skörda i år! Vilken känsla det måste vara biggrin.gif
Börjat planera för vilka maträtter du ska komponera? naughty.gif

Vi planterade vår sparrishäck förra året, så nu är det väl mest att fjäska för den tills vi får börja skörda. Vad jag sett hittills har iaf alla överlevt vintern!

Ja det gäller väl mest att försöka välja ut de bästa recepten för jag är rädd att inte sparrisen räcker till alla läckra recept som finns yes.gif
Fast om du har en hel häck så kommer du väl att kunna testa det mesta giggle.gif
Knytt
Välja ut de bästa recepten, det är till att ha lyxproblem rolleyes.gif

Jag kommer säkert ha massor av sparris en dag, men det hjälper mig ju inte NU duh.gif giggle.gif
Eva St
kompiskram.gif Lovar höra av mig om hur gott det är och vad du har att se fram emot
Den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge sägs det ju tummenupp.gif
BeaW
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-05-2010, 23:53) *
Jag är också sugen på att prova odla sparris. Har läst här på odla att det ska finnas någon i Umeå som odlar... och då borde det ju gå här i Sundsvall också..?
Någon i Hälsingland odlar också, det har jag också läst.

Det finns i Skellefteå oxå så odla du i Sundsvall! Det går bara fint! coolgleam.gif
Sussie F-Flower
CITAT (BeaW @ 06-05-2010, 12:56) *
Det finns i Skellefteå oxå så odla du i Sundsvall! Det går bara fint! coolgleam.gif

Jasså??? Tack för den infon! smile.gif yahoo.gif
Är det du som odlar? Vet du vad sorten heter?
GzO
Det funkar också fint på andra sidan kvarken 100km norrut, så det går nog fint.
BeaW
Nej, jag har inte utrotat tillräckligt med kvickrot än! whistling.gif
Den sparris jag vet om, står i Ragvaldsträsk, 1,5 mil utanför Skellefteå mot Burträsk till. Men det är knappast den enda.
Fast jag har en misstanke om att den används mest till prydnad.....
Jag tror att det är den sorten som går att fröså - Mary Washington? Det är min kompis Maud som har den och mig veterligen har hon frösått allt hon har i trädgården.
Utom lärkträdet möjligen... giggle.gif

Kom bara ihåg att om du frösår får du vänta minst 7-8 år innan du kan skörda...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon