Sussie F-Flower
Jag har två olika Syréner som växer på min tomt.
Dels vanlig bondsyrén (vit och lila) men även en annan sort som jag hela tiden har trott varit Norrlanddssyrén. Jag har googlat och googlat, många gånger om, men känner att jag inte själv kan klura ut vilken sort det är...?

Den blommar senare än bondsyrénen. Tycker ibland att det även skulle kunna vara Ungersk syrén.

Kan inte hitta information där jag kan känna 100%igt vilken sort det är. Finns det någon som kan hjälpa mig?

Jag har endast EN bild där dom blommar och det gäller både den som är bakom tvättlinorna samt den som är till höger om.

thanks.gif på förhand.

Sussie F-Flower
Puffar upp och hoppas på att någon kan ge ett tips...
Åsa, mälardalen zon 2
Den stora rosa till höger ser ut att ha smalare blomklasar som hänger ner med toppen av blomklasarna vilket borde betyda Syringa reflexa = hängsyren härdig till zon 7-8 någonting så den är ganska härdig.
Sussie F-Flower
Tack Åsa!
Anledningen till att jag vill veta vad det är för sort är att jag funderar på om jag kan kapa ned den närmsta helt å hållet. Men jag vill ju inte att den ska dö ut. Jag vill att den ska växa upp igen, frågan är om den gör det om jag kapar ner den...?
Den är bara så himla hög att det blir skugga på så stor del av gräsmattan och nu funderar jag på att bygga ett växthus där istället. På gräsmattan alltså.

Det är samma sort på båda blommande syréner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon