Tack snälla Flaxss för snabbt svar.
Vi köpte nämligen en Sunburst förra året och gjorde en rejält tilltagen grop där vi la i massor med fin gjord och mull (har kompakt lergjord). Detta sades från flera håll vara det bästa sättet att "lura" trädet att den stod i en något varmare zon.
Trädet står i söder med en syrenhäck 1 meter bakom (söder) samt ett plank på vänster sida om trädet (väst).
Cirka 30 meter framför trädet står ett garage (norr) så inga kalla vindar träffar trädet
I väster så har vi gräsmatta och flera uppvuxna träd så den bör stå ganska skyddat. Visst blåser det en del där vi bor så helt vindstilla står den ej men den står på ett väldigt varmt ställe (vi har en familjepool framför)
Jag är lite skrajsen dock eftersom trädet köptes stort ( runt 2 meter) och vet därför inte om den är extra "kinkig".
Har inte sett någon tendens till bladknoppar ännu men om den är lite sen så behöver jag kanske inte oroa mig ännu
Vill verkligen att trädet ska trivas hos oss och jag är beredd att pjolta om så behövs då jag tycker att den är super fin
Ingen annan som har någon erfarenhet av Sunburs?