Full version: Korstörne "Sunburst"
Pernilla & Lars
Hej, hej!

Är det någon här som har erfarenhet av Korstörne "Sunburst" som bor i zon 3 eller högre?

När börjar bladen spricka ut resp. fälla sina löv?
Hur "snabbt" växer den?
Är den lätt/svår att beskära, hålla fin?
Är en så "kinkig" som en del säger eller är det en myt?

Tack på förhand!

smiley_small_hug.gif
Pernilla & Lars
Finns det verkligen ingen som har en Korstörne i zon 3 eller över dunno.gif

smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
mina föräldrar har en som klarar sig fint, men det är ju i zon 2.

här i söder om Borås zon 3-4 har dom planterat ut en korstörne i en villa trädgård men den har funnits där för kort tid för att kunna säga mer. jag vet inte om den har klarat denna vinter.

annars är dom ganska härdiga om dom får rätt sommarklimat dvs väldigt varmt (mellan 25-35grader från april till sept). men så har vi ju det inte här.

dock hittar du ett varmt och skyddat läge så kan den klara sig till zon 4 speciellt om du väljer dom härdigare sorterna den vanliga tror jag går till zon 1-2 och sunburst till zon 1-2(3) och skyline är en annan (fast den är grön har jag för mig) och är en zon härdigare dvs zon 1-3(4). men även dom härdigaste namnsorterna vill ha ett bra läge.

dom fäller bladen tidigt och får blad sent. är läget bra kan dom växa rätt så mycket på en säsong.
Pernilla & Lars
Tack snälla Flaxss för snabbt svar.

Vi köpte nämligen en Sunburst förra året och gjorde en rejält tilltagen grop där vi la i massor med fin gjord och mull (har kompakt lergjord). Detta sades från flera håll vara det bästa sättet att "lura" trädet att den stod i en något varmare zon.

Trädet står i söder med en syrenhäck 1 meter bakom (söder) samt ett plank på vänster sida om trädet (väst).
Cirka 30 meter framför trädet står ett garage (norr) så inga kalla vindar träffar trädet flirting.gif

I väster så har vi gräsmatta och flera uppvuxna träd så den bör stå ganska skyddat. Visst blåser det en del där vi bor så helt vindstilla står den ej men den står på ett väldigt varmt ställe (vi har en familjepool framför)

Jag är lite skrajsen dock eftersom trädet köptes stort ( runt 2 meter) och vet därför inte om den är extra "kinkig".

Har inte sett någon tendens till bladknoppar ännu men om den är lite sen så behöver jag kanske inte oroa mig ännu dunno.gif

Vill verkligen att trädet ska trivas hos oss och jag är beredd att pjolta om så behövs då jag tycker att den är super fin wub.gif

Ingen annan som har någon erfarenhet av Sunburs?

smiley_small_hug.gif
Pernilla & Lars
Finna det verkligen ingen som bor i zon 3 eller över som har en Sunburst?
Jag vill så gärna veta ALLT om detta träd.

smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon