Full version: Vad kan detta vara.
Sofflan
Jag har fått den här växten av min mamma för några år sedan. Varken hon eller jag vet vad det är för ngt. Men den har ljusgröna "håriga" blad. Den doftar otroligt starkt så fort man kommer när det, och jag skulle tro att det är någon typ av örtväxt.. Den är himla lätt att plantera om, har tagit flera skott på en planta och bara låtit den stå i vatten ett tag och sedan tryckt ner den i jorden. Det är är en 3 veckor gammal planta.
Någon som sett en sådan här tidigare. hade vart himla kul med ett namn.

Mvh//Sophia
Sussie F-Flower
Blommar den?
Har du någon bild på den stora plantan också?
Mollis
Citronmeliss? Gnid ett blad melan fingrarna, doftar det citron så är det säkert den annars om den doftar åt mynta-hållet så vore en bild på ev blommor kul att se.

Hälsningar
Mollis
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som en Plectranthus (fast inte samma art som karlbergaren). Växter som hör till Plectranthussläktet brukar ha kryddigt doftande bladverk men brukar nog ändå inte räknas som kryddväxt utan de brukar nog mest vara krukväxter el. utplanteringsväxter

Det finns väldigt många arter inom Plectranthussläktet som förekommer i odling, men söker du på Googles bildsök på plectranthus kan du ju ha chans att hitta bild på någon som ser ut att vara samma som din art.
Sofflan
Jag ska se om jag kan få en bild på moderplantan hemma hon mamma. Den är stor!! biggrin.gif
Det är ingen citronmeliss och den har aldrig blommat än så länge.
Jag ska söka på namnet och se om det kan ge ngt resultat! biggrin.gif Tack så mycket.
Jag återkommer om jag hittar mer info om den, eller om jag till och med kan hitta vad det är för ngt.

Mvh/Sophia
RitRat
Roligt att följa, om du hittar namnet!
Jag snubblade på denna, när jag sökte på Plectranthus och scented.
http://columbus-cactus-club.webs.com/Plect...s%20ernstii.htm

Kanske Plectranthus ernstii altså? Bild-googla så får du se.
Sofflan
Jag har kikat en del på Plectranthus och jag har himla svårt att bestämma om jag ror det är en sådan eller inte. Tycker plantorna på bilderna ser ut ta mycket tjockare och "köttigare" blad än mina. Jag ska forsta mer och se vad jag kommer fram till.

Tyvärr hade mammas planta dött så nu finns bara min och min svärmors kvar. Jag har tagit ett skott nu så jag har en till för säkerhetens skull. Hade vart himla tråkigt om dom skulle dö och jag inte fick reda på vad det var innan.

//Sophia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon