Full version: Odlas Rosor
Crazy4Flowers
Jag köpte några Rosor av Odla i fjol och planterade innan det vart för kallt, planterade som man ska och kupade upp extra. Nu när jag går runt och kikar på dom så ser det ut som om vatten har trängt in mellan vaxet och stammen och sprängt alltihopa, dom ser inte alls fin ut.

Köpte en annan ros av ett annat företag där har inte vaxet gjort samma sak, är det fel på vaxet? På den plantan sitter vaxet kvar så fint och stammarna ser beytdligt bättre ut på den rosen fast härdigheten på den är något sämre.

Hoppas dom har överlevt, men det ser rätt illa ut.
Kajsa
Vaxet sitter för dom inte ska torka ut men ramlar sedan bort under sommaren det är som det ska vara, bara ett tillfälligt skydd tills dom kommer i jorden. Att dom inte ser fina ut beror mera på vintern som inte varit nådig mot dom flesta av våra rosor.
Crazy4Flowers
Ja men som sagt så ser det ut som om vaxet har samlat vatten runt stammen och sedan sprängt alltihopa. En annan planta med vax ser helt annan ut. Måste kanske fota så ni ser skillnaden.
Ezereht
Jag beställde två rosor från odla, och dom har båda vax. Den ena har stammen blivit brun och "barken" flagnat och vaxet med då förståss. Tänker mig det är det du menar. På den andra är stammen grön och vaxet sitter mestadels kvar även om det med trillat bort här och var. Jag tror det har att göra med olika härdighet på rosorna. Även två sorter som båda ska gå till zon 5 så är det skillnad, det har jag sett på andra sorter så jag är inte förvånad nu.

Men så länge rötterna är bra och det finns lite grönt längst ner tror jag dom hämtar igen det ganska snabbt.
DykUnderYtan
Ser ut som att samma sak har hänt en av de fem jag köpte från odla förra året. Jag håller fortfarande tummarna för att den ska repa sig men än så länge ser jag inget liv alls i just den rosen. De andra har börjat skjuta nya skott.
lislena
Jag beställde också från odla i fjol. Av alla rosorna som jag beställde så är det en ros Ingrid Bergman som ser konstig ut. Inte ett liv. Alla dom andra har det kommit blad och ser friska ut.

Ni som har skrivit här....vilken ros har ni som ser konstigt ut och inget liv. Jag bara undrar om ni kanske har problem med samma sort ros som jag har....

Zon 3
Ezereht
Ingrid Bergman är ju en klen rabattros, jag är inte förvånad om den frusit i vinter även i zon 3. Det var en hård vinter.

Jag har Duchesse de Montebello och Mme Hardy. Jag vet inte vilken av dom som frusit i topparna (förän dom blommar ^^) men jag gissar på Duchesse de montebello.

Jag var utplacerad till Sunderbyn när rosorna kom så var tvungen be en väninna plantera dom åt mig och hon märkte aldrig vilken ros som var vilken. giggle.gif
Bassam
Hej

Det är viktigt att man läser vilket zon de kan klara men jag ger lite råd i Sverige om man bor i zon 3 ska man välja växter som kan klara zon 5.
H:Bassam
renate
Jag köpte också rosor från odla förra hösten,Frühlingsduft ser ut att lever,Sebastian Kneipp ser stendöd ut,grenerna är helt bruna,ser ut att har ruttnat under vaxet.Hippolyte har jag glömt var jag planterat,måste leta efter den i morgon.Jag gillar inte vaxade grenar.
Crazy4Flowers
Har självklart köpt de som skulle klara zon 5-6, men det ser inte ut som om det är zonen som är bekymret utan vaxet som ställ till det.

CITAT (Bassam @ 04-05-2010, 21:07) *
Hej
Det är viktigt att man läser vilket zon de kan klara men jag ger lite råd i Sverige om man bor i zon 3 ska man välja växter som kan klara zon 5.

Crazy4Flowers
Provar att lägga en en bild det är lite svårt att se. Har jag tur så lever kanske lite av rosen, har inte rört den så mycket ännu.

Ska ta kort på en annan ros som är köpt på ett annat ställe, där är det inga problem alls med vaxet.... den sitter kvar och pinnarna ser betydligt friskare ut.
Thé
Det kan mycket väl komma skott nerifrån. Jag tänkte gräva upp och slänga Paul Bocuse, men när jag satte spaden i jorden såg jag skott under markytan. Suck, får väl stå ut med den en säsong till och se om den blir bättre.
Crazy4Flowers
Jag är mest fundersam om det är vaxet dom har varit sämre än vad det brukar vara. Om det är vaxet som ställt till det skulle man kanske pilla bort det om man köper fler rosor. Tror nästan att dom hade klarat sig bättre utan vax. Har inte köpt så många rosor förut utan hållt mig till andra växter.

Vill gärna försöka få några rosor att överleva hos mig även fast zonen inte är den bästa, har i vart fall ett bra skyddande täcke varje vinter som borde hjälpa till lite.

Blir spännade att jämföra mot hur den andra rosen (från ett annat företag) utvecklar sig. Trodde själv mer på Odlas rosor då deras växter brukar vara mycket bra. Ska försöka ta mera bilder ikväll om jag hinner.
PiieMiien
Hej!

Jag köpte också rosor från odla i höstas och fick ner dem i jorden i bra tid innan vintern. Flammentanz har klarat sig men tre av tre Ingrid Bergman ser ut att vara helt döda (har tagit bort två av dem och bytt ut dem mot nya redan..).

Däremot är jag lite orolig över mina andra rosor. De är mycket gamla, lika Ingrid Bergman men jag kan inte säga exakt vilken sort det är, och ser väldigt ledsna ut nu. Jag hoppas att det ska ha börjat komma skott nu i helgen när vi åker ut till landstället (där rosorna står).

Hur långt har era rosor kommit? Mina rosor bor i västeråstrakten.

Thé
En del av mina hårdast åtgångna har något skott om kanske två centimeter som tittar upp precis vid jordytan. Skåne, zon 1. De planterades i höstas, så de har kanske haft det jobbigare än de mer etablerade. Men som sagt, Paul Bocuse såg heldöd ut till för en vecka sedan.
Kajsa
Ingrid Bergman rosen är klen men vänta minst en månad innan du gräver upp den. Nu är det ju skott på alla rosor men dom som frusit hårt kan ju komma nerifrån under månaden. Lite regn nu skulle också sätta fart, bor också i Västerås.
Dock jag har grävt upp flera döda rosor. Klätterrosorna har haft det hemskt i vinter.
Crazy4Flowers
Min Flammentanz har klarat sig rätt bra, täckte inte grenarna så att dom har frysit är väl inte så konstigt när det har varit ca -34 i flera dagar i vinter. Ska anstränga mig att ta ner den till nästa vinter.
Crazy4Flowers
Nu har jag upptäckt lite liv i två av rosorna, ska inspektera mera.
Crazy4Flowers
2 av Rosorna överlevde, blommar faktisk och den ena har blivit rätt stor. Måste ta lite kort.
Mejal
Rosor är riktiga överlevare. Av mina 260 rosor, så frös ungefär 80% helt ner i vinter. Av dem var det ca 30, som jag trodde var döda i våras. När jag nu i augusti sammanställer det hela, så är det max 4 som dött helt, en Alchemyst, en Veilchenblau, en Willhelm samt en Candy Cover som stod i kruka.

Senast i går kom det ett tjockt frodigt skott från en Venusta Pendula, som jag hela sommaren har ansett som död. yahoo.gif

Det som är konstigt är att samtliga var rätt så gamla rosor, stora, väl rotade och som jag trodde stod skyddat, som dog.

Det som har varit tråkigt är att så gott som samtliga som blommar på fjolårsved inte har blommat (samtliga gallicor av vilka jag har måååånga) så andra sidan, så får man chansen att binda upp och forma dem när de kommer från början, så jag är rätt så nöjd ändå. smile.gif Nästa sommar kommer att bli fantastisk!
kerstin z5-6
Så var det för mej med..vår- 75% döda" nu en hel hoper har återkommit..
Hoppas på en mindre hemsk vinter och en bra höst för invintring
Bassam
Hej

Det är ofta grenar som kommer från under jorden från ymp rötter som är tåliga men inte fina, också det är bra att man fråga och diskutera med grannar på vilket rosor som klara bäst ni området före köper rosor eller annat växt.

Mejal
När det är vintrar lik denna som var, med ingen tjäle och minus 30, så sätts alla "zoner" ur spel. Venusta pendula (5 meter hög) skulle tåla minst zon 5, men försvann så gott som helt. Alchemysten tror jag är zon 4. De två andra var väl gränsfall. Men många gallicor är zon 4-5 men frös ändå. De som faktiskt klarat sig bäst är de engelska rosorna, som snabbt växer upp och blommar igen. (dock inte Constance Spry som blommar på fjolårsved) Jag bor enligt zonkartan i zon 2, men räknar mig till zon 3.

Jag är dock orolig för invintringen. Eftersom det var så torrt, så kom det inte ner så mycket gödning i backen förrän rätt sent i sommar när regnet kom. Det innebär att tillväxten sker rätt så sent. Vi får hoppas på en lång sval höst så att rosorna hinner med. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon