sassafrassa
[attachment=49592:Foto0297.jpg]Hej! Jag är totalt ny på det här med odlingar! Intresset har nog alltid funnits men då vi flyttat till hus så har jag denna våren satt en massa fröer för kryddväxter eftersom jag älskar att laga mat! rolleyes.gif Underbart häftigt att se dessa växa upp ur jorden!
Min fråga är vad man kan förodla från frön nu i maj? Känns som att jag vill testa mer av denna underbara hobby...
Mina odlingar består av:
2 köpta paprikaplantor
2 köpta tomatplantor
1 köpt chiliplanta
3 sticklingar cocktailtomater från min granne=)

Dessa har jag satt fröer av:
Dill
Citronbasilika
Busktomater
Chili
Mejram
Persilja
Gräslök
Kinesisk gräslök
Citrongräs

Jag kommer att vara arbetslös fram tills augusti så jag känner att jag vill lägga mycket tid på detta.

Jag vill även ha en massa tips från er som är vana!

Tack på förhand!
Mvh,
/Sanna

Mickebombom
Hej

Jag tänkte lite på vad jag helst odlar...och då blev det självklara svaret Basilika i fler varianter!

Jag tycker även att du skall satsa på squash och pumpa. Fundera också om du har någon bra plats för gurka

/Micke
sassafrassa
Tack så jättemycket för ditt svar! Jag hade replikerat tidigare om det inte hade varit för att jag konstigt nog inte fick mail om detta svaret! Min trädgård ligger på ca 1700 kvm. Det är en gammal handelsträdgård och större delen av denna trädgård ligger i solläge. Jag har planer att anlägga trädgårsland till hösten för att kunna börja odla stort till nästa vår.
Basilika är en självklar favorit här också och nästa år så ska det bli fler varianter av det!
Med facit i hand nu när allt spirar till höger och vänster så kan jag lätt säga att detta är något av det roligaste jag har gjort!
Mvh,
//Sanna...
Åsa, mälardalen zon 2
Bönor brukar kunna direktsås i slutet på maj på många håll i sverige.
officinalis
zucchini (sommarsquash), pumpa (vintersquash) och sockermajs skulle du kunna sätta nu. Ett frö per kruka. Plantera ut efter frost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon