|
emmalofo
03-05-2010, 12:16
Hej, Hoppades få lite proffshjälp med ett problem jag har. Har egentligen lagt ut tråden på klätterväxter, men så slog det mig att det kanske går att lösa med rosor Mellan vår och grannens tomt finns en brant slänt, täckt med småsten och grus. Grannen planterade i samband med sprängningen av deras tomt en rad med murgröna längst ner på slänten, i hopp om att den på några år skulle täcka den tråkiga stenen. Problemet är att murgrönan inte vill sig alls. Kan problemet gå att lösa med klätterrosor eller ramblers? Jag planterade en klätterhortensia i ena kanten, men den hade inte en chans mot sniglarna som frodas i slänten. Bifogar två bilder nedan. Det bruna på bilden är vissna höstlöv som är omöjliga att få bort utan att riva ner hela murgrönan. Tacksam för all hjälp!! [attachment=49595:bilder_0790001.JPG] [attachment=49596:bilder_0800002.JPG]
 Dunwich Rose, en pimpinell som tål sandig jord, zon 6, blir 0.8 x 1.2 m, blommar maj - midsommar.  Fru Dagmar Hastrup, en rugosa som blommar hela sommaren, frisk och blir 1.20 x 1.20, får röda nypon, klarar zon 6. Rugosa rosorna klarade denna vinter galant, till skillnad från så många andra rosgrupper.  Marie Bugnet, Kanadaros / Rugosa som blir 1.20 x 1.20 alltid frisk, zon 7, inga nypon, stark doft. Så finns en Rugosa som heter Max Graf som passar för slänter och får långa revor 0.6 x 3 m blommar en ggn, enkla rosa blommor, inga nypon, zon 6 ! Sök på nätet för bilder. Skulle själv valt en tuff Rugosa ros för dom är alltid friska och fryser inte bort !
Ezereht
03-05-2010, 13:55
... se också till att plantan (murgröna eller vad det månde) står i bra jord (med grus över möjligen). Den kan ju inte stå i sand. Skulle kanske blandat jorden med lergranulat (kattsand) eller något annat som håller vatten.. *funderar*
Rugosa och Pimpinell rosor klarar en grusig slänt
emmalofo
03-05-2010, 14:37
Så vitt jag kunde bedöma vad det jättefin jord som murgrönan planterades i, så jag vet inte om detta verkligen kan vara problemet. Däremot klättrar den ju över gruset och stenarna, kanske får den inget fäste?
Men Kajsa, dom rosorna du nämnar blir väl inte så höga/långa? Slänten är över 3 meter, och jag vill gärna täcka så mycket som möjligt.
Vill du ha klätterrosor liggande på slänten, eller hur menar du ? Mindre rosbuskar får man förstås köpa några ex av för att dom på sikt ska växa ihop. The Fairy är annars en tuff ros som får långa grenar åt sidorna, billig att köpa, blommar ständigt, klarade sig bra i vinter.
emmalofo
04-05-2010, 08:26
Man läser ju ibland att ramblers passar bra i branta slänter, men det funkar kanske inte här? Jag tänkte mig att dom kanske kunde planteras längst ner och växa som marktäckare nästan. Funkar kanske inte...
Jo nu är jag med det tog ett tag bara ! I boken " Rosor för förnuft och känsla " skriver Franziska Kröll att branta längre slänter kan täckas med ramblers, effekten kan bli som ett vattenfall av blommor.
Skillnaden mellan Ramblers och vanliga klätterrosor är att Ramblers blommar en ggn i klasar på fjolårsskotten och får nya skott nerifrån varje år. Klätterrosor, ja många remonterar och har färre kraftiga huvudstammar, får få grenar nerifrån. Till Ramblers gruppen hör Helenae - Gruppen, Multiflora - gruppen, Wichurana - Gruppen. Det gäller då att välja ros med frysmarginal om dom blommar på äldre grenar, skulle plussat på 1- 2 zoner utifrån den zon jag bor i annars kan det frysa och då får man inga blommor.
Här lite olika Ramblers men du kan säkert få förslag på flera Blush Rambler, Gruss an Zabern, Maria Liesa, Valdemar, Veilchenblau, Sanders White Rambler, Russelliana, Starkodder, Lykkefund, Aksel Olsen, Hybrida, fylld Honungsros.
Christina i Taxinge~
04-05-2010, 11:09
Det finns en ros som är som gjord för att täcka slänter! Den skickar ut 3-5m långa revor/grenar på en säsong. Den slår rot med sina revor och skickar ut nya revor från revorna som ligger platt mot marken......Otroligt växtvillig och vi är några stycken som gjort misstaget att plantera den i vanlig rabatt *brrrr* Som slänttäckare är den suverän kan jag tänka mig! Vad heter den då? Jo - 'Weisse Immensee' Så här ser den ut när den blommar:
[attachment=49610:weisse.jpg]
Här en dålig bild hur den såg ut andra säsongen:
[attachment=49611:wi.jpg]
Tredje säsongen grävde jag upp den eftersom den tog över hela planteringen.....
Som sagt, utmärkt slänttäckare!
Annars får du väl testa med någon rambler. 'Russeliana', 'Maria Lisa' och 'Valdemar' växer snabbt! Tänk bara på varifrån solen kommer! Rosorna kommer alltid att strävat mot solen och är det så att de får solen "bakifrån" t ex så kommer de att kämpa för att växa åt det hållet istället för upp/ner i slänten.
emmalofo
04-05-2010, 15:05
Ja, precis så tänkte jag, att det kunde bli som ett vattenfall  Kunde inte det bli fint? Christina, den rosen du nämner låter ju bra, men revorna klarar nog inte av att slå rot i stenarna, så det blir nog bara rankor. Och det där med solen är ju också ett problem, för den kommer från "fel" håll. Känns som om rosorna skulle planterats längst upp istället för längst ner, men det finns ingen plats för plantering där. Men man kan ju bara pröva och se om det funkar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|