Andersdotter
03-05-2010, 14:58
Här kommer en riktig "gröngöling" vad gäller växthus, men jag har införskaffat ett litet och tänkte i alla fall sätta fart nu. Det jag tänkte be om råd av er är var jag bäst placerar det. Jag har två alternativ:
A - Sol hela dagen
B - Morgon/ förmiddagssol.
Jag har bara inhandlat ett litet i plast för att testa om det är ngt för mig, och jag är rädd att det kanske blir FÖR varmt om det står i solen hela dagen.
Tack på förhand
"Andersdotter"
Nettan8
05-05-2010, 19:52
Det bästa är om du kan ha det så det står i både sol o skugga. Sol hela dagen är ingen hit då det blir riktigt varmt och det gör ingen växt glad. Så har du möjlighet så sätt det där du har möjlighet till skuggning en del av dagen
Andersdotter
06-05-2010, 10:52
Tack - jag tänkte så här: Eftesom det är ett litet växthus (första året och ska prova om jag gillar att pyssla där) och det går att flytta på så tänkte jag att det kunde stå i mer sol nu i vår ( princip hela dagen) och sen flytta det där det är morgonsol men sen skugga resten av dagen. Har tyvärr inget kanonställe att ställa det på.
En dum fråga: Ska man ha öppet på dagarna ?
//AD
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 10:58
Ja man ska ha öppet och mitt i sommaren kan man ha öppet dygnet runt det ska inte bli så mycket hetare än +30C och ju mindre växthuset är desto större problem med för varmt.
Om det är ett litet i plast så måste du förankra väl + de funkar ofta bäst som odlingsstart de blir ofta för varma på sommaren men odlar man i hinkar kan man ju flytta ut dem alt. lyfta bort växthuset och sätta tillbaka till hösten då det behövs lite mera skydd och värme.
KarinSKARA
06-05-2010, 11:09
Bäst är när man får morgonsol i växthus. Likaså att det inte placeras under eller strax bredvid träd. I små trädgårdar har man oftast inte mycket att välja på tyvärr.
Mycket beror också på vad du tänker odla.
Andersdotter
06-05-2010, 11:13
Åh vad bra svar !
Jo det är ett i plast som är ca 70 x 140 cm med ståhöjd i mitten. Köpte faktiskt på ÖB för att testa detta år.
Jag har satt sparrispotatis i 4 st hinkar, sen tänkte jag sätta 3 st tomatplantor i varsin hink.
Jag vet inte om det fungerar men jag har ett par st blomlådor i plast och i de tänkte jag sätta en rad med plocksallad och i en vaxbönor. Vad tror du om det?
//AD
KarinSKARA
06-05-2010, 11:33
Alla de växterna, förutom tomaterna, mår bättre ute så snart tempen tillåter.
Bra att du tänker odla dem i olika kärl som är lätta att flytta.
Plocksalladen bör du så lite i taget med 1 veckas mellanrum för att få färskt hela sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2010, 13:29
Plocksalladen kan funka i balkonglåda (ha den inte i växthuset när du sår, sallat gror dåligt i varm jord) men bönor är nog bättre i hink ca 10frön i en 20 liters hink kan vara lagom (även tomat brukar behöva 20 liter). Bönor är oerhört känsliga för uttorkning och jordvolymen i en balkonglåda är liten och torkar upp för snabbt. det måste vara minst +15C i jorden vid bönsådd.
Många tomater trivs utmärkt utan växthus på sommaren vissa frilandstomater blir faktiskt bättre utanför växthuset enligt mina tester.
Andersdotter
06-05-2010, 14:56
Jag blir så hiiiimla glad över alla jättebra tips och råd, om ni bara visste!!
Nu ska jag gå till mitt lilla hus och dona lite. Bla plantera salladen och ärtorna, för jag vet hur man gör
Kram så länge, jag ber att få återkomma för det kommer säkert att behövas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.