Alba
Vad använder ni för stöd för slingrande växter i kruka.
Det finns bambukäppar men de jag sett är så korta. Jag såg även en sort i plast - inte så snygg men kanske bra - jag vet inte.
Har ni lite tips vore jag tacksam.

mojan
Bambukäppar finns riktigt höga. Vi "byggde" en pergola på prov , de käpparna var högre än jag.
Vanliga grenar från naturen som har lite småkvistar kvar kan vara snyggt också.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tar pinnar från beskärningen av buskarna i trädgården + står krukorna vid en vägg el liknande så kan man ibland spänna upp snören el liknande så att de kan klättra på väggen.
Irene_L
Du kan ju annars ta en gardin som min Törnrosas kjortel har gjort! giggle.gif

Alba
CITAT (Irene_L @ 05-05-2010, 11:44) *
Du kan ju annars ta en gardin som min Törnrosas kjortel har gjort! giggle.gif

Ja fixar inte trädgårdsmästaren med stöd får man väl ordna det själv - tänkte Törnrosas Kjortel. rolleyes.gif
susanneedgren
Brukar använda armeringsjärn.

Dom rostar snyggt och har "kammar" som växten kan hålla fast i.
zissi
Jag tycker som mojan att vanliga grenar från naturen blir bäst. Man kan ju spara lite småkvistar som både är snyggt och till hjälp för klättrarna.
Maj-Elén
Såg en gång en bild på en klätterväxt som hade fått överta en gammal korgstol. Mycket charmigt.
Sussie F-Flower
CITAT (Alba @ 03-05-2010, 16:53) *
Vad använder ni för stöd för slingrande växter i kruka.
Det finns bambukäppar men de jag sett är så korta. Jag såg även en sort i plast - inte så snygg men kanske bra - jag vet inte.
Har ni lite tips vore jag tacksam.

Passa på nu på våren att gå ut i skogen och ta sälg (vide). Det blir ju ändå bara sly som röjs bort så småningom. Finns i tusentals under kraftledningarna. I alla fall här där jag bor. Kolla uppe hos dig också! Den är lättflätad och hur böjbar som helst!
Blir så fint... wub.gif
Alba
I dag ska ju ut i skogen och leta sälg - det kommer att bli jättefint.

Tack för alla fina tips.

CITAT (Maj-Elén @ 07-05-2010, 21:48) *
Såg en gång en bild på en klätterväxt som hade fått överta en gammal korgstol. Mycket charmigt.

Måste vara väldigt fint. Jag såg en gång slingrande växter i en gammal rostig cykel - också det väldigt snyggt.

CITAT (susanneedgren @ 05-05-2010, 19:17) *
Brukar använda armeringsjärn.

Dom rostar snyggt och har "kammar" som växten kan hålla fast i.

Jag älskar armeringsjärn. Skulle vilja ha en stationär "vägg" av armeringsjärn - det är sååå fint. Sen ser jag framför mig vackra slingrande växter - men än så länge är det bara en dröm.

CITAT (mojan @ 04-05-2010, 19:17) *
Bambukäppar finns riktigt höga. Vi "byggde" en pergola på prov , de käpparna var högre än jag.
Vanliga grenar från naturen som har lite småkvistar kvar kan vara snyggt också.

Jag letade bambukäppar men de som fanns var max 1 m höga.
Så nu får naturen bidra i år till min spaljering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon