akagebeck
Hej!
Jag bredsådde palsternacka inomhus under lysrör, för några veckor sedan och nu har de tittat upp några centimeter. Kan jag plantera ut dem direkt eller bör jag avhärda dem ett tag?

katah
Går det att förodla palsternacka överhuvudtaget ?
dess rötter skadas ju vid omplanteringen...
camillatk
Jag förodlade i fjol och de fick en kort avhärdning på en knapp vecka innan de kom ut i landet. De fick sedan växa till under fiberduk och klarade -4 utan problem.
Skörden blev stor och betydligt tidigare än föregående år utan förodling. Bara ett litet aber, jorden i landet skulle ha varit ännu luckrare för de blev ganska korta och tjocka. Jag tror att de mådde så gott i förodlingskärlet att de fick en chock!
katah
OJ, det går verkligen att förodla palsternackor , det trodde jag aldrig. Så intressant!
Fungerar det för morötter också ? Om inte ,varför ?
Tulipanaros
Det var inte så att anledningen till att de blev korta och tjocka var just att rötterna blev störda? Det viktiga är ju att inte rubba eller störa rotspetsen, vilket kan vara svårt vid förodling.
blomkronan
Vill man förså palsternacka och morot kan man göra det i toarullar... Men det bästa är ju ändå att så direkt tidigt på våren, man kan ju oxå sätta fröna på hösten så kommer dom upp tidigt på våren.
flingan
förodla funkar inte.. men så på hösten eller så väldigt tidigt på våren o täck med plast tills de tittar upp så får man den tidigaste skörden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon