Full version: Mystisk nykomling
Fågelvägen
I kanten av en nyanlagd rabatt:

[attachment=49605:DSC_0164.jpg]

De har också slagit sig ner i stenpartiet på SW-sidan av huset, där ingen ny jord har tillförts på ett par år. [attachment=49606:DSC_0166.jpg]
Jag hade ingen normalstor tändsticksask, så kanske tallbarren kan visa ungefär hur stora bladen är. Bladskaftet på den första bilden är ca 2-3 cm. Och undersidan av bladen är nästan vit.
Det kanske är något alldeles vanligt ogräs? Hoppas någon känner igen dem, trots dåliga bilder. help.gif
Meriona
Herrejösses ,min mamma hade nåt liknande i landet som vi inte fattade vad det var! Men nja det var nog mer ett bladpar överst, i ditt fall ser det ut som ett helt blad?

Är det naturens sätt att visa att vi inte vet så mycket som vi tror? rolleyes.gif
Aqvakul
Det ser ut som något som frösåtts från ett träd. Har du något lämpligt träd i närheten?
Fågelvägen
Det ser ut som två solfjädersformade blad, som Gingko biloba ungefär, men utan de typiska fårorna/bladnerverna. Bladen verkar hopvikta. Kanske de brer ut sig när de växer till sig.
Ja, jag har också gissat på något träd, eftersom stjälken ser så kraftig ut.
I omgivningen finns ek, bok, päron, äppel, körsbär, plommon, rönn, asp, vide, björk, robinia, syrén... Ett plommonträd står alldeles nära - kan det vara plommon???
Aqvakul
Nästan säker på bok..
Meriona
Aha!!!!!!!!!!! Bok var vad jag gissade i mammas fall, för vi sådde lite bokollon där i höstas som jag plockat hos Myosotis! Va kul om nån tagit sig!!! thanks.gif bravo.gif yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon