Fågelvägen
03-05-2010, 20:21
I kanten av en nyanlagd rabatt:
[attachment=49605:DSC_0164.jpg]
De har också slagit sig ner i stenpartiet på SW-sidan av huset, där ingen ny jord har tillförts på ett par år. [attachment=49606:DSC_0166.jpg]
Jag hade ingen normalstor tändsticksask, så kanske tallbarren kan visa ungefär hur stora bladen är. Bladskaftet på den första bilden är ca 2-3 cm. Och undersidan av bladen är nästan vit.
Det kanske är något alldeles vanligt ogräs? Hoppas någon känner igen dem, trots dåliga bilder.
Meriona
03-05-2010, 20:24
Herrejösses ,min mamma hade nåt liknande i landet som vi inte fattade vad det var! Men nja det var nog mer ett bladpar överst, i ditt fall ser det ut som ett helt blad?
Är det naturens sätt att visa att vi inte vet så mycket som vi tror?
Aqvakul
03-05-2010, 20:28
Det ser ut som något som frösåtts från ett träd. Har du något lämpligt träd i närheten?
Fågelvägen
03-05-2010, 20:37
Det ser ut som två solfjädersformade blad, som Gingko biloba ungefär, men utan de typiska fårorna/bladnerverna. Bladen verkar hopvikta. Kanske de brer ut sig när de växer till sig.
Ja, jag har också gissat på något träd, eftersom stjälken ser så kraftig ut.
I omgivningen finns ek, bok, päron, äppel, körsbär, plommon, rönn, asp, vide, björk, robinia, syrén... Ett plommonträd står alldeles nära - kan det vara plommon???
Meriona
03-05-2010, 20:41