Bok är mer känslig för flytt än rönn. Tag en så liten som möjligt. Jag brukar för att vara hyfsat säker flytta de som är 1-2 dm höga.
CITAT
1. Hurdant träd ska jag välja, hur ska det se ut för att det är störst chans att det blir ett härdigt träd?
2. Hur långt ut ifrån stammen ska jag börja gräva för att få med mig rötterna?
3. När jag är framme med trädet, hur ska jag plantera det på bästa sätt för att öka chansen att det trivs och rotar sig på sin nya plats?
4. Behöver jag stadga upp trädet på något vis tills det vuxit fast?
1. Ett litet träd kommer igång snabbare på växtplatsen och är dessutom enklare att flytta. Ett träd som inte flyttas så långt har större chans att klara sig, men rönn är som skrevs förut ett härdigt träd. Tag ett som har rak stam och som inte står i så stenig ord (svårare att få med rötter då).
2. Beror på hur stort trädet är. Ju större desto större behov av att få med mycket finrötter. Vill du flytta ett större träd är det bäst att göra i två steg; först en rotbeskärning i uli/augusti, sedan flytt på vårvintern.
3. Skär in de avslitna rötterna med skarp sekatör så bildas nya finröätter istället för rotröta. Gräv brett snarare än djupt och luckra lite i botten. Ställ på samma nivå som det stod. Vattna.
4. Ja, om jordklumpen var liten så att den vickar när det blåser, annars inte. Stöd har man för att stötta rötterna så att de kan etableras. trädet får gärna svaja, det är bara bra.