Full version: Flytt av rönn?
Tommy
Har kommit på att jag saknar en rönn på tomten... alldeles för få bärätande fåglar på besök!

Går det bra att flytta vildväxande rönnar från skogen eller måste man köpa? Hur stor kan man i så fall flytta?
Christer i Falköping
Småplantor kan man flytta utan större problem. Men det tid för dem att växa upp. Jag tog med mig en från mitt förra hem, då var den metern hög. Nu tre år efteråt är den nästan 1,8m.
Christer.
Cilla
I princip kan man flytta hur stora träd som helst, men generellt brukar träd i skogen med större stamdiameter än 5 cm kräva maskingrävning för att man ska få med tillräckligt med rötter.

Ju större träd man flyttar desto mer pyssel kräver det och längre tid tar det innan det kommer igång igen. Pysslet består i jordförbättring på större område, lagom bevattning, att hålla rotsystemet still med rätt sorts stödpålar mm.

Rönnar växer gamska snabbt. Om du tar ett par-tre stycken 50 cm höga från ett ställe där marken inte är alltför stenig (så att rötterna går att få upp) kommer de att etablera sig snabbt. Redan efter en växtsäsong kan de sätta igång med tillväxt på 30-50 cm per år, medan ett större träd kan kräva flera års skötsel innan grenverket växer alls. Tar man flera små kan man gallra sedan eller flytta de som inte kommer igång till ett ställe som kanske passar dem bättre.

Rotbeskär fnasiga rotdelar innan du sätter ned trädet i nya gropen och ha med en plastsäck med väl fuktig jord i skogen så att inte finrötterna torkar på vägen. I sol eller torr och kall luft klarar sig finrötterna (som trädet tar upp näring med, de tunnaste) inte mer än någon minut.

Tidiga våren innan lövsprickning är en bra period att flytta träd. Då kan trädet utveckla bladmassa i den utsträckning som den orkar med de rötter som den har kvar.
Tommy
Tack för svaren! Vårgrävning blir det smile.gif
Cassiopeia
Hej.

Jag hittade den här gamla tråden om just det som jag hade tänkt fråga om. Jag funderade nämligen på att flytta med mig en rönn ut till sommarstugan. Men jag har några frågor till:
Hurdant träd ska jag välja, hur ska det se ut för att det är störst chans att det blir ett härdigt träd?
Hur långt ut ifrån stammen ska jag börja gräva för att få med mig rötterna?
När jag är framme med trädet, hur ska jag plantera det på bästa sätt för att öka chansen att det trivs och rotar sig på sin nya plats?
Behöver jag stadga upp trädet på något vis tills det vuxit fast?

Oj, vad frågor det blev... rolleyes.gif
KURT
CITAT (Cassiopeia @ 27-05-2004, 14:49)
Hej.

Jag hittade den här gamla tråden om just det som jag hade tänkt fråga om. Jag funderade nämligen på att flytta med mig en rönn ut till sommarstugan. Men jag har några frågor till:
Hurdant träd ska jag välja, hur ska det se ut för att det är störst chans att det blir ett härdigt träd?
Hur långt ut ifrån stammen ska jag börja gräva för att få med mig rötterna?
När jag är framme med trädet, hur ska jag plantera det på bästa sätt för att öka chansen att det trivs och rotar sig på sin nya plats?
Behöver jag stadga upp trädet på något vis tills det vuxit fast?

Oj, vad frågor det blev... rolleyes.gif

I zon III - IV är alla rönnar härdiga. Om du kan finna en som växer i mera lättgrävdjord så är ju det bra (man måste naturligtvis ha markägarens tillstånd). Men i princip så kan man dra upp den utan att gräva! Kräv en grop och vattna ordenligt innan trädet planteras och även efteråt. Plantera det på samma djup som det stod från början.

Förutom att gräva upp en "vild" rönn så finns det ju faktiskt många intressanta "tama" rönnar i trädgårdshandeln, det finns rönnar mad annorlunda bär (olika färg storlek etc) med olika stolek och växtsätt och olika höstfärger.
Mia, zon 3
Gäller dessa "flytteri-regler" även vanlig bok? Hur stora sådana törs man prova att gräva upp?
Cilla
Bok är mer känslig för flytt än rönn. Tag en så liten som möjligt. Jag brukar för att vara hyfsat säker flytta de som är 1-2 dm höga.

CITAT
1. Hurdant träd ska jag välja, hur ska det se ut för att det är störst chans att det blir ett härdigt träd?
2. Hur långt ut ifrån stammen ska jag börja gräva för att få med mig rötterna?
3. När jag är framme med trädet, hur ska jag plantera det på bästa sätt för att öka chansen att det trivs och rotar sig på sin nya plats?
4. Behöver jag stadga upp trädet på något vis tills det vuxit fast?

1. Ett litet träd kommer igång snabbare på växtplatsen och är dessutom enklare att flytta. Ett träd som inte flyttas så långt har större chans att klara sig, men rönn är som skrevs förut ett härdigt träd. Tag ett som har rak stam och som inte står i så stenig ord (svårare att få med rötter då).

2. Beror på hur stort trädet är. Ju större desto större behov av att få med mycket finrötter. Vill du flytta ett större träd är det bäst att göra i två steg; först en rotbeskärning i uli/augusti, sedan flytt på vårvintern.

3. Skär in de avslitna rötterna med skarp sekatör så bildas nya finröätter istället för rotröta. Gräv brett snarare än djupt och luckra lite i botten. Ställ på samma nivå som det stod. Vattna.

4. Ja, om jordklumpen var liten så att den vickar när det blåser, annars inte. Stöd har man för att stötta rötterna så att de kan etableras. trädet får gärna svaja, det är bara bra.
KURT
CITAT (Mia @ zon 3,27-05-2004, 16:22)
Gäller dessa "flytteri-regler" även vanlig bok? Hur stora sådana törs man prova att gräva upp?

Boken vill också växa upp i skyddat läge. När man planterar bok i skogen så samplanterar man ofta med gran som då ger både vindskydd + skydd mot alltför starkt solljus. PLantera gärna flera ifall någon inte klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon