Full version: Vallört
duo2010
Hej alla gröngödslingsentusiater!
Vet ngn var jag kan få tag i Vallörtsplantor, helst den ryska, S. x peregrinum?
Gunilla
Platinum
CITAT (duo2010 @ 03-05-2010, 21:58) *
Hej alla gröngödslingsentusiater!
Vet ngn var jag kan få tag i Vallörtsplantor, helst den ryska, S. x peregrinum?
Gunilla

Borde rimligen vara lätt att få tag på, den uppländska vallörten har jag kvadratmetervis på sina håll i trädgården ranting.gif

Det skulle nog underlätta om du berättar i vilken del av landet du bor, kanske någon odlait i ditt län har överskott att dela med sig av.
Malvia

Ja, hos mig finns den att hämta - vill inte ha den alls.
Rigoletto
Varför den ryska, undrar jag?

/Nyfiken Ann
Eva 33c
Enligt "skud" är S peregrinum synonym med S × uplandicum, uppländsk vallört.
Själv har jag sått något som skall vara S oficinale en gång, och den verkar inte lika benägen att ta över allt som den uppländska varianten har. Mina 5 plantor har stått som täta tuvor i många år mitt i grönsakslandet utan att krypa iväg.
duo2010
Hej igen
Jag borde kanske sagt att jag bor utanför Göteborg. Jo Ann, den ryska lär enl en koloniodlartidskrift vara framtagen speciellt för trädgårdsändamål och kunna skäras ner fyra ggr på en säsong. Den är förvisso släkt med den "Uppländsdska" (finns visst 25 arter i familjen) men jag är glad för den också om ngn vill dela med sig. Har aldrig prövat denna foderväxt och det lär vara trixigt att dra upp från frö. Alla verkar inte vara så förtjusta i den heller. Jag får väl odla den i Kruka! Malvia, var bor Du? rolleyes.gif
Regniga vårhälsningar
gunilla
Rigoletto
Då förstår jag. Det låter bra! Jag har skurit ned ett bestånd en gång på hösten, två år i rad, och det har inte återhämtat sig än. Hoppas att du får tag i den ryska! Ann
Platinum
Av den uppländksa räcker det mer eller mindre med en rotbit för att en planta skall bli till. Får du inte tag på rysk så får du hojta till, jag har som sagt flera kvadratmeter av den uppländksa och tror nog säkert att en planta eller fler om så önskas överlever postgång om du tycker det är värt portokostnaden.
duo2010
Tack Platinum! Jg återkommer om inte "Ryssen" dyker upp!
gunilla
Eva 33c
Jag hittade denna artukel från 1997 utgiven av FOBO angpende vallört. Artikeln
Där berättas det om den ryska varianten bla , den kunde enbart förökas vegetativt och det verkar som om den tyvärr har försvunnit. Jag ni kan läsa själv, det är en intressant artikel i allafall.
Anemone nebulosa
Jag har massa vallört som jag har kasserat, men det finns kvar mer. Jag vet inte alls vilken sort det är, tror att de är rätt gamla, för de har enorma rötter/knölar. Kanske är de från 50-talet, för så gammalt är lottodlingsområdet, och lotten jag har övertagit har stått orörd i decennier.
Kan denna vallört ha något slags värde? Frågar då jag inte vill ha vallört där och riskerar att rensar bort det mesta av den, pga begränsat utrymme.
Platinum
CITAT (Nicoline @ 07-05-2010, 00:48) *
Jag har massa vallört som jag har kasserat, men det finns kvar mer. Jag vet inte alls vilken sort det är, tror att de är rätt gamla, för de har enorma rötter/knölar. Kanske är de från 50-talet, för så gammalt är lottodlingsområdet, och lotten jag har övertagit har stått orörd i decennier.
Kan denna vallört ha något slags värde? Frågar då jag inte vill ha vallört där och riskerar att rensar bort det mesta av den, pga begränsat utrymme.

Alla växter i sig har väl ett värde, sen om de ges ett positivt eller negativt värde beror ju på betraktaren. Vissa uppskattar dem för de små blå klockorna, söta faktiskt, andra uppskattar dem för deras massiva bladverk, det blir fin kompost av dem faktiskt, eller så ser man dem mest som onödigt knytt, för invasiva är de.

Du kan nog utan problem rensa bort stordelen för det lär ska dyka upp fler (de grova rötterna går djupare ner än 50cm).
buffy
Man kan lägga ovanjordsdelarna i vatten precis som med nässlor, låta stå ngn vecka och sedan göda andra trädgåprdsväxter med vattnet. Luktar inte gott men det gör ju inte nässelvatten heller.
Knytt
Jag har massor av den uppländska jag just står i begrepp att gräva bort.
Jag har gillat den faktiskt, för grönskan och gröngödslingsmöjligheten. Men nu orkar jag inte med alla invasiva längre ...

Jag finns 3 mil söder om Göteborg, Vallda Kungsbacka, om du skulle ha vägarna förbi. smile.gif
Anemone nebulosa
CITAT (buffy @ 07-05-2010, 09:12) *
Man kan lägga ovanjordsdelarna i vatten precis som med nässlor, låta stå ngn vecka och sedan göda andra trädgåprdsväxter med vattnet. Luktar inte gott men det gör ju inte nässelvatten heller.

Förra året gjorde jag både vallörts- och nässelvatten. Det var en anledning för mig att ha kvar vallört, men hela skogen är ju full med nässlor. Vallörten är fin när den blommar, vilket den ju också gör länge, men med tiden hänger hela växten och tar mkt plats och sniglarna gömmer sig säkerligen där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon