Nu har jag letat runt här ett bra tag och hittat många bra tips till mina balkonglådor i öst- och västläge, men ett problem kvarstår. Kanske någon har en idé...
Har en mindre trevlig vägg på min balkong som skulle behöva täckas lite av en trevlig växt. Denna vägg vetter åt norr på en väl skyddad balkong i österläge. Balkongen är så att säga "inbyggd" i huset så den har bara en sida öppen. Tyvärr väldigt begränsat med ljus m.a.o. Drömmen är en skuggtålig, vintergrön växt som klarar att övervintra i en kruka i storleksordningen 40x80x40 cm med hjälp av lite frigolit eller liknande. Jag bor i zon 1, (sydvästra skåne) ett par mil från havet.
Finns det någon sådan bladväxt? Min första tanke var murgröna. Men tyvärr vet jag inte om jag kan låta den klättra med sugrötterna direkt på väggen då jag inte vet om väggen klarar det och det kan bli besvärligt när jag flyttar och blir tvungen att ta bort den... Kanske kan man ge den en rejäl "klätterställning" en bit från väggen? Har funderat på vintergröna, har den också rötter som fastnar? Eller någon mindre buske...
Något tips?