Pumparump
Jag måste tömma en rabatt på växter (buskrosor och små perenner) då vi skall sänka området med 1 meter. Tror att arbetet kan ta en vecka (grävmaskin + sprängning). På grund av tidsbrist funderar jag på enkla lösningar g.gif Kan man möjligtvis lägga dem på en dubbelvikt pressening med lite jord runt rötterna? På en skuggig plats. Kan de klara en vecka så tro?
Aqvakul
Ja, det tror jag skulle kunna funka - om det inte blir en värmebölja...
Överbölingen
Hej! Grävde upp ett 20-tal Vresros Moje Hammarberg för 25 år sedan. Skulle bygga en mur och återplantera rosorna.

Jag lade alla rosor på marken och en pressening över. På marken för att få fukt underifrån och skyddas för uttorkning uppifrån av presseningen.

Efter två veckor var det dags för återplantering. Alla buskarna hade "vita skott". Alla överlevde flyttningen.

Flytta på du. Blir det alltför varmt kan du ju alltid spola in vatten under duken.
Sussie F-Flower
Ja, Det tror jag med!
Skulle det bli varmt och torrt så går det väl att plocka fram vattenspridaren...
Pumparump
Åh, vad skönt att höra!
Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon