Full version: Aska i jorden
Pumparump
Jag har tänkt anlägga en kryddträdgård på en plats i trädgården där inget annat än ogräs växt tidigare. Platsen är suverän, precis utanför köksdörren på en jordplätt mellan en stengärdesgård och ett berg.

Började tidigt rensa igenom jorden och fann en otroligt massa spik och annat skrot. Förstod att man tidigare tömt askan från kakelugnarna här.

Nu undrar jag om en sådan jord är lämplig för örter. Den innehåller väldigt mycket aska. Och säkert en hel del sönderrostad skrot. Skall jag jordförbättra med något? Lite kogödsel? Resten av trädgården består av lerjord, men här är det lucker lätt jord.
Bassam
Hej
Visst Ler jord kan man förbättra men jord som har mycket aska och avskräde, du ska byta dom.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Massor av kogödsel lär du behöva + gärna kompostjord och liknande. +Du behöver nog grönsaker som funkar i högt pH, aska brukar höja pH och´jorden blir då inte lämplig för ex. potatis, hallon och liknande. Kålväxter brukar dock funka i högt pH.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon