|
PeterDeleter
04-05-2010, 05:28
Hej hopp Kanske någon kan detta här på odla. Andra forum brukar ta ett tag få svar på. Undra om detta med häckning. Ser i vår webcamholk talgoxen är borta långa stunder dagtid fastän det finns ägg i boet. Det är ju ganska kallt ute och verkar som om det ska bli ännu sämre väder. När hon nu är ute ur boet lär det väl vara stor risk att äggen blir för kalla? Rötägg? Eller hur funkar detta? Man läser ju om usla år för småfåglar och är lite rädd att det här året blir ett sådant. Förra året kläcktes inte våra ägg men då var det snarare för varmt enligt vår tolkning då vi hade holken fel och direkt i söderläge. Någon som kan detta? Fågelholken
Gossen Ruda
04-05-2010, 07:18
De flesta fåglar börjar inte ruva förrän alla ägg är lagda för då kläcks alla samtidigt. Det är ingen fara för äggen innan de börjar ruvas men när fåglarna väl börjat ruva måste äggen hållas varma. Andra fåglar som rovfåglar börjar ruva direkt så därför blir ungarna olika stora. Det är mer regel än undantag att småttingarna stryker med men det är ändå en försäkring om största ungen försvinner.
PeterDeleter
04-05-2010, 07:25
Ruda---> Tack för svar.
Jo, det där med ruva först när alla ägg lagts har jag läst mig till men klarar äggen verkligen ligga så kallt innan dom så att säga aktiveras? Ett dåligt häckningsår beror det på kyla eller annat?
/Nyfiken i en strut
Myosotis
04-05-2010, 14:19
Intressant fråga, jag spar just nu ägg från min höna i väntan på att hon vill ruva. Äggen kan förvaras i två veckor i 8 - 15°C och omkring 70% luftfuktighet. De ska stå med den spetsiga änden neråt, luta i 45° och vändas (lutas) åt andra hållet 2-3 ggr per dag. Vid över 20°C kan fosterutvecklingen börja och efter det får inte ägget kallna. Man blir nästan förvånad att både höns och talgoxar klarar av att få barn på naturlig väg. När de värper nästa ägg sitter de ju en stund på de äldre äggen som då blir varma, längre ju mer ruvlusten tilltar, samtidigt som också ruvfläcken blir större, man tycker att äggen borde bli varmare än 20° då, likadant om solen värmer upp holken eller om fågeln sover på boet på natten.  Ett hönsägg är så stort att det håller jämnare temperatur, fostret dör inte även om det kortvarigt skulle bli minusgrader ute, för inne i ägget kanske det fortfarande är 8°. Talgoxäggen är skyddade av den isolerande holken och bomaterialet.
PeterDeleter
04-05-2010, 14:38
Myosotis---> Strålande!
Jag hade faktiskt hoppats på ditt svar nu när jag såg dig inloggad. Märkt på dina tidigare svar att du är mycket kunnig i området. Eloge!
Ditt svar var intressant och gör så jag kan sova bättre på nätterna med vetskapen att det kanske inte trots allt är kört för min talgoxe "Sofie" (Soffan) och äggen.
En fråga till som jag fick in i skallen pga svaret ditt: Kan man ta ägg från butiken som är hyffsat färska och få kycklingar av dom? Eller är dom manipulerade på något sätt så det inte funkar?
/Fridens 3 liljor
Äggen i butiken är väl inte befruktade?
PeterDeleter
04-05-2010, 16:20
Berith--->
Just ja, tänkte inte på det. Tack!
Annan fråga då för en vetgirig: Befruktas hönor varje dag av "tuppen i hönsgården"? Måste även talgoxmamman befruktas varje dag? Hört att vissa djur kan spara spermier och att andra kan "skjuta" upp havandeskapet. Rådjur har jag för mig tex.
 Där ungefär gick gränsen för min kunskap om befruktade ägg så resten har jag ingen aning om....
Myosotis
04-05-2010, 21:35
Hönan sparar spermier i 3-4 veckor, vet inte hur siffran är för talgoxe. Vissa fågelhannar kan se till att öka sina chanser att bli pappa, om t.ex. järnsparvshonan har varit otrogen pickar hannen mot honans kloak före parning tills hon stöter bort spermieportionen av den andra hannen.
Om köpeägg är befruktade beror på hur hönsen har det. Vissa hönor har tillgång till tupp och då är äggen befruktade. Det finns en medlem här på odla som lyckades kläcka fram en kyckling ur ett ica-ägg, ska leta fram inlägget när jag har tid.
PeterDeleter
04-05-2010, 22:14
Myosotis---> Jösses!
Tack återigen för strålande svar!
Ser fram att se inlägget men ingen panik.
/PeterDeleter
Jösses säger jag också.  Trodde inte att man fick sälja befruktade ägg som mat. Ser också fram emot inlägget...
Myosotis
07-05-2010, 05:46
CITAT (Myosotis @ 07-05-2010, 06:46)  Jösses!  Nu läste jag inte hela tråden, var ju massor med sidor - men! Hur sjutton ska man nu våga äta köpeägg?? Hur kunde det gå en tupp bland hönorna? Plockas inte dom bort i en större äggproduktion? Eller var det lokalproducerade ägg från en liten grupp kanske? Förstår ju att du inte kan svara på allt, men jag undrar ändå...
Huggorm
07-05-2010, 07:54
CITAT (Berith @ 07-05-2010, 06:54)  Jösses!  Nu läste jag inte hela tråden, var ju massor med sidor - men! Hur sjutton ska man nu våga äta köpeägg?? Hur kunde det gå en tupp bland hönorna? Plockas inte dom bort i en större äggproduktion? Eller var det lokalproducerade ägg från en liten grupp kanske? Förstår ju att du inte kan svara på allt, men jag undrar ändå...  Förmodligen var det eko-ägg från frigående höns. Och varför skall du inte våga köpa ägg för det? Du behöver knappast vara orolig för att få ett halvruvat ägg eftersom dom genomlyses och då upptäcks allt onormalt
Myosotis
07-05-2010, 07:57
Nej jag vet inte, men nog har väl de flesta hönor tuppar? Inget konstigt med det tycker jag. Det är såklart ingen fara att äta befruktade ägg, de plockas ju varje dag och förvaras kallt, så du måste stoppa dem i en äggkläckningsmaskin i tre veckor om du vill ha en kyckling. Även då är det svårt att lyckas eftersom äggen förvaras för kallt egentligen.
Ja men om jag kokar ett ägg så äter jag ju troligen upp hela, både gula och vita.  Om jag knäcker till tex omelett eller bakning så kan jag ju pilla bort den där klumpen som hänger med. Nu köper jag iofs äggen på ICA men dom är framodlade på en gård strax här utanför Skövde - Asketorps gård och jag har bara sett fördelarna med frigående höns. Har aldrig tänkt på att äggen därifrån kan vara befruktade...
*Stintan*
07-05-2010, 08:34
CITAT (Huggorm @ 07-05-2010, 08:54)  Förmodligen var det eko-ägg från frigående höns. Och varför skall du inte våga köpa ägg för det? Du behöver knappast vara orolig för att få ett halvruvat ägg eftersom dom genomlyses och då upptäcks allt onormalt Hehe säg inte det för det har jag lyckats få en gång och det var inte en rolig upplevelse kan jag säga. Nej vanligtvis finns det inte tupp hos äggproducenterna så det måste som sagt vara ägg från någon liten lokalproducent som någon höna lyckats ruva ett tag utan att det upptäckts. Jag har fått för mig att köpeägg måste vara genomlysta men det kan väl inträffa missar där som med allt annat. Jag förstår inte varför alla påstår att man måste ha en tupp som håller reda på hönsen. Det är en skröna. Hönsen mår ofta mycket bättre när dom slipper tuppen.
Huggorm
07-05-2010, 11:56
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2010, 09:34)  Hehe säg inte det för det har jag lyckats få en gång och det var inte en rolig upplevelse kan jag säga.  Det skulle nog ta flera månader innan jag åt ägg igen om jag skulle uppleva något sådant
Myosotis
09-05-2010, 14:10
CITAT (Berith @ 07-05-2010, 09:08)  ...pilla bort den där klumpen som hänger med... Om det mot förmodan skulle vara en klump = embryo i ett befruktat ägg (extremt osannolikt, men det har ju hänt) skulle jag slänga hela ägget, inte bara pilla bort klumpen! Men som sagt, plockas äggen varje dag är det ju uteslutet. Stintan, "hålla reda" vet jag inte men det är ju tuppen som spanar efter faror så hönsen kan vara mer avslappnade och ägna sig åt födosök. Han ger bort goda matbitar han hittar och försvarar flocken med sitt liv. Personligen tycker jag att det hör till, det är trevligt att ha tupp. Men man måste inte ha tupp om man inte kan/vill.
CITAT (Myosotis @ 09-05-2010, 15:10)  Om det mot förmodan skulle vara en klump = embryo i ett befruktat ägg (extremt osannolikt, men det har ju hänt) skulle jag slänga hela ägget, inte bara pilla bort klumpen! Men som sagt, plockas äggen varje dag är det ju uteslutet. Men när man knäcker ett ägg så är det ju nån vit liten klump som sitter fast på gulan. Det trodde jag var helt normalt även för ett obefruktat ägg? Alla ägg har väl sån klump? Snälla, säg att det är så!
Myosotis
10-05-2010, 07:38
Jaha den, ja det har alla ägg, det är som ett "snöre" som håller fast ägggulan i rätt position.
CITAT (Myosotis @ 10-05-2010, 08:38)  Jaha den, ja det har alla ägg, det är som ett "snöre" som håller fast ägggulan i rätt position. Puh!! Åh vad glad jag blir!!  Då vågar jag fortsätta äta ägg! Och nu kan vi säkert hoppa tillbaka till ursprungsämnet igen.
PeterDeleter
10-05-2010, 08:30
Ha-ha Från talgoxeägg till butiksägg. Kul hur en tråd kan utvecklas. Hoppas bara inte för många blir avskräckta äta ägg nu. Om mina ägg i webcamholken inte blir kläckta så kan jag med gott samvete göra omelett av dom.... Eller?
Neej nu har du missuppfattat!  När vi säger att fågelägg/ungar är go'a menar vi inte att man ska äta upp dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|