PeterDeleter
04-05-2010, 07:35
Tjaba
Har en massa olika speciellt bärväxter tex. vindruvor, blåbär, hallon, björnbär etc. Tycker dom är lite fadda/vattniga i smaken. Tidigare ställen där jag odlat har dom smakat som "dom ska" inbillar jag mig. Undrar om det kan vara så att det är något ämne i jorden dom saknar för sol får dom så det räcker. Någon som har en aning? Även en del kryddväxter och bärträd tycker jag det smakar lite om.
Jo, jag vet jag är på ålderns höst och luktar lik så kanske smaken har försämras men även andra yngre förmågor kan hålla med.
Jan Lindgren
04-05-2010, 08:09
Hej!
För mycket vatten kan ge sämre smak på bär.
MVH
Jan Lindgren
PeterDeleter
04-05-2010, 14:06
Jan---> Tack för svar!
Jo, kanske är som du säger. Så lätt vara överbeskyddande och nästan vattna ihjäl sina växter men ändock så får vissa inget vatten alls förutom det från ovan. Bott här 3 sommrar nu och alltid varit sur på att smaken inte varit 100. Kanske köpa nytt hus börja om på nytt någon annanstans?
Tulipanaros
04-05-2010, 17:24
Både för mycket vatten och för mycket gödning tycker jag nog kan försämra smaken. Och så handlar det förstås om vilken sort man odlar. Generellt smakade de äldre sorterna mer, så gamla lantsorter är nästan alltid att föredra framför nya förädlade, tycker jag.
PeterDeleter
04-05-2010, 19:08
Tulipan--->
Tack. För mycket vatten (som tidigare sagts) samt gödning. Hmmm
I år ska jag tänka på detta.....
Platinum
04-05-2010, 19:27
Sen kan ju region och jordmån påverka en del har jag hört sägas, det där med region (typ Norrland vs. Skåneland) kan det ha att göra med vilken berggrund det finns under måntro.
Herbert Arvidsson
04-05-2010, 19:44
Du får bästa smaken på det du odlar med stallgödsel och kompost, benmjöl, använd inte handelsgödsel . Det finns många nya sorters hallon, jordgubbar mm, som ser ut att vara väldigt goda, men som kanske inte smakar något annat än bara vatten. Att solen är bäst för att framhäva smaken har också en stor betydelse, så låt sol och ett öppet läge vara lämpligast där du odlar.
PeterDeleter
04-05-2010, 22:09
Herbert---> Tackar för svaret, bra skrivet!
Plati---> Jo, kan nog stämma. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.