Sofiaf
Jag har en novemberkaktus som jag köpte rätt nyligen. den består av två "delar" som kommer upp ur jorden, jag gissar att det är två växter i en kruka?

jag har haft problem med bladen som ser "rynkiga" ut och fick tipset att vattna den mer. det gör jag nu (nästan varannan dag) och ser att ena delen mår bra och får en massa nya blad, den andra delen har fortfarande rynkiga blad, men får lika mycket nya blad.

kan det vara att den ena delen "knycker" näring m.m från den andra delen? borde jag plantera om och separera delarna? bör jag använda någon speciell jordsort i så fall då det är en kaktus?

Tacksam för tips och råd!
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta sätter man mer än en stickling per kruka för att snabbare få en salufärdig planta men de brukar inte konkurrera med varann såpass att de brukar må dåligt, de klarar sig med lite jord.

Jag brukar plantera mina i vanlig krukväxtjord med små lecakulor.

Jag har börjat skjutsa ut mina i uterummet (inglasat så det blir ingen nattfrost där) de brukar trivas bättre ute än inne.

Även övervattning kan få bladen att skrumpna (ruttna rötter kan ju inte suga vatten) jag tycker varannandagsvattning låter som mycket jag brukar vattna mina 1gång i veckan denna årstid ifall de står inne i ett soligt fönster (de måste få torka upp mellan vattningarna)
Sofiaf
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-05-2010, 09:22) *
Jag har börjat skjutsa ut mina i uterummet (inglasat så det blir ingen nattfrost där) de brukar trivas bättre ute än inne.

Även övervattning kan få bladen att skrumpna (ruttna rötter kan ju inte suga vatten) jag tycker varannandagsvattning låter som mycket jag brukar vattna mina 1gång i veckan denna årstid ifall de står inne i ett soligt fönster (de måste få torka upp mellan vattningarna)

Tyvärr har jag ingen inglasad balkong, så jag får vänta lite innan jag kan sätta ut den på min "öppna" balkong.

Hmm bladen var redan skrumpna innan jag började öka på vattningen, men jag skulle kunna minska till en gång i veckan för att se om den börjar må bättre. jag har även börjat vattna den med näring, så får se om det hjälper något extra. den står i ett söderfönster, men jag har köpt en fönsterskärm så att den skyddas mot den direkta solen.

Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon