Full version: Al/rönn häck
em_san
Hej!
Nu är det så att jag har en häck i stugan som skyddar ganska bra emot den lilla vinden från havet. Dock då är den blandad med både rönn och al och alarna har börjat dö ut så den är väldigt gles och ful på vissa ställen. Den har nog suttit där en bra tid innan vi köpte stugan för några år sedan så det är väl kanske inte så konstigt om den sakta börjat dö. Men rönnarna är ju fortfarande fina och inte döende, dock lite glesa nertill ser det ut att vara men det kan ju även bero på att alarsna är döende. Men jag skulle ju vilja ha hela häcken med bara rönnar om det är möjligt.
För övrigt så står häcken i söderläge och jag har väl varit ganska dålig på att gödsla trots att jag har ´hur mkt stallgödsel som helst hemma tongue.gif

Men, kan jag då bara ta bort de alar som håller på att dö och sedan sätta nya rönnar där istället? Finns det någon risk för att jag skadar rötterna på rönnarna om jag försöker dra upp alarna?
Hur många träd behöver man per kvadrat meter? Går det att bara gå ut i skogen och ta sig några små rönnar att sätta ner? (vi äger en massa hektar skog runt huset hemma så några stackars små rönnar borde jag hitta och ni behöver inte vara rädda för att vi ska gå ut och ta från någon annans mark tongue.gif)

Men om det visar sig att rönnarna är ganska glesa nertill, måste jag då klippa ner dem jättemycket? Just nu är den ca 2 meter hög och ganska precis den höjd jag vill ha på den, men skulle det räcka med att klippa ner den till kanske 1,5 meter och få den lite tätare? Kan den bli tätare om jag börjar gödsla den ordentligt? Hur ofta ska man gödla egentligen? Jag bor i zon 5, så snön har inte hunnit tina bort helt än, lite är kvar inne i häckarna än så jag gissar att i mitten på maj så är all snö borta.

Jag är tacksam för alla svar och tips ni har!
Cilla
Rönn är nog inte bästa valet om du vill ha häcken grön också nedtill. Rönnar stammar upp sig snabbt, dvs behåller inte sina låga grenar länge. Visserligen växer de snabbt upp och en radikalbeskärning på vårvintern där du skär ned dem ända till marken, gör ju att de kommer upp igen med grönska nedifrån. Men det tar sin tid innan man upplever det som häck igen. Och blom och bär hinner rönnar som man skär ned regelbundet inte få.

Ett alternativ är att plantera buskar mellan rönnarna, som tar över grönskan där när rönnarna ståtar med blom och bär högre upp.

Att alarna dött - är det pga torka kanske? Om rönnar vunnit kampen mot al och du bor där det blåser är det tecken på det. Då är det torktåliga växter du ska välja bland (rönn tillhör dem) och satsa på att vattna snarare än att bara tänka i gödseltermer. Också sandjord är en bra jord att växa på, om man bara får stödvattning. Naturgödsel är inte heller fel, men det är kanske snarare det vattenhållande i det som ger mest i dina marker.

Alstubbarna behöver du inte ta bort om det finns någorlunda utrymme omkring dem att sätta ned nya plantor. Döende rötter är bara bra för nya plantor. Finns det inget utrymme att plantera när du sågat ned dem så är stubbfräsning det bästa om man vill bevara växtlighet med rötter intill. Tar bort stubben men behåller rotsystemet som långsamt förmultnar.

Rönn går utmärkt att ta plantor i skogen och sätta ut. Lättast är att ta små plantor under halvmetern så att man vet att man får med närapå hela rotsystemet. I naturmark växer rötterna mycket spretigare än med träd i plantskolor, som man dessutom rotbeskär. Köper man en rönn kan den vara rätt stor med ett kompakt rotsystem, men så är det inte i naturen.

Vatten, vatten och åter bevattning behövs när man planterar. Hela denna växtsäsong och nästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon