Full version: Aska?
MissB
Får som många andra en hel del aska över. Kan man använda det till nåt nyttigt? Vad gör ni av askan? (vet att man inte ska ha det i komposten och grönsakslandet)
Åsa, mälardalen zon 2
Fruktträd och bärbuskar (ej hallon) kan få aska i måttliga mängder. +Även gräsmattan kan få aska men håll ett stort avstånd från surjordsväxter eftersom aska ju brukar höja pH:t
MissB
Kan man då tex blanda kompostjord med lite aska (och sand?) till topdressing till gräsmattan? Nu håller vi på och dränerar så det är inte aktuellt till våren men tidigast till höst. Är det bäst att topdressa gräsmattan på hösten eller våren?
Aqvakul
Helt OK - man brukar toppdressa på våren för att stimulera tillväxten...
Jan af Lisö
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-05-2010, 11:05) *
Fruktträd och bärbuskar (ej hallon) kan få aska i måttliga mängder. +Även gräsmattan kan få aska men håll ett stort avstånd från surjordsväxter eftersom aska ju brukar höja pH:t

Åsa, kan du utveckla det med hallon och aska !!! Jag brukar nämligen ge lövträdvedaska till mina hallon och precis gjorde det i helgen !!! Hörde någonstans att man skall göra så !!!

Kan det skilja mellan olika sorter ?
MissB
Jag har också läst på vissa sidor att aska är bra i små mängder till just hallon?
Åsa, mälardalen zon 2
Aska höjer pH:t och hallon kan ha svårt att ta upp järn vid högre pH så de kan få järnbrist ifall det höjs för mycket då brukar bladen bli lite gula men allt beror ju på vilken typ av jord man har och hur mycket aska man slänger ut.

järv
Spelar det någon roll om det är lövträdsaska eller barrträd?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon