Full version: Ampeljordgubbar
Alba
Jag köpte Ampeljordgubbe från Odla ifjol. Hade den då i en ganska liten ampel.
Övervintrade den i en plantering men ska ta upp den nu och sättai ampel.
Hur står Ampel behöver en jordgubbsplanta ?
Honungsros
Har inget svar på din fråga men jag undrar om du tyckte att det var bra plantor? Jag funderar på att köpa ampeljordgubbar från odla nu i år. smile.gif
Snigelhatare
Jag har en ampeljordgubbe. Ostara heter den. Den är jättegod och söt, ger bär långt in på hösten.
Alba
CITAT (Honungsros @ 04-05-2010, 11:12) *
Har inget svar på din fråga men jag undrar om du tyckte att det var bra plantor? Jag funderar på att köpa ampeljordgubbar från odla nu i år. smile.gif

Det var jättefina plantor - fräscha och kraftiga.
I fjol blev det bara 1 jordgubbe g.gif .
Jag googlade och läste att så blir det ofta första året. Så jag förväntar mig en jätteskörd i år. giggle.gif

CITAT (Snigelhatare @ 04-05-2010, 11:42) *
Jag har en ampeljordgubbe. Ostara heter den. Den är jättegod och söt, ger bär långt in på hösten.

Hur stor kruka har du - hur många plantor i den ?
pimpim2
Jag köpte också från Odla förra året, 3st som jag har i en ampelkorg som är ca 30 cm i diameter. Jag fick ganska många bär redan förra året. (dom har övervinterat nergrävda i jorden). Nu har jag just planterat dom i samma krog igen. Hoppas på massor av bär i år..
Alba
CITAT (pimpim2 @ 04-05-2010, 13:33) *
Jag köpte också från Odla förra året, 3st som jag har i en ampelkorg som är ca 30 cm i diameter. Jag fick ganska många bär redan förra året. (dom har övervinterat nergrävda i jorden). Nu har jag just planterat dom i samma krog igen. Hoppas på massor av bär i år..

OK då vet jag ungefär hur stor korg jag ska ha. Kanske jag hade för liten i fjol så det blev trångt om fötterna.

thanks.gif
zissi
Jag har också funderat på att skaffa ampeljordgubbar i år om jag springer på några fina exemplar någonstans.
Ostara har jag antecknat som en bra sort och då vet jag nu att det stämmer.
Vad heter din sort Alba?
Betty
Jag beställde ampeljordgubbar från Odla förra året. Men jag blev besviken, tyckte att det gav en dålig skörd och att gubbarna var torra och hade en intetsägande smak - trots att de hade fint soligt söderläge - fast de rödrosa blommorna var ju fina om inte annat... rolleyes.gif Jag hade 3 plantor i en 30 cm diameters plastampel.
Jag har fått mycket bättre resultat tidigare år när jag köpt plantorna lokalt, vanliga vitblommande ampeljordgubbar. Så får det bli i år med.
Alba
CITAT (zissi @ 04-05-2010, 14:41) *
Jag har också funderat på att skaffa ampeljordgubbar i år om jag springer på några fina exemplar någonstans.
Ostara har jag antecknat som en bra sort och då vet jag nu att det stämmer.
Vad heter din sort Alba?

Jag har sökt bland mina anteckningar - tyvärr har jag inte kvar namnet.
PeterDeleter
Alba--->

Hoppas det går bra med dina ampeljordgubbar! Jag är så lat att jag köper dom varje år färdiga i en ampel. Men är ju mycket roligare dra upp egna plantor, eller hur?

Missa inte Sofie ikväll bara. ha-ha

/Fridens 3 liljor
Alba
CITAT (PeterDeleter @ 04-05-2010, 17:15) *
Alba--->

Hoppas det går bra med dina ampeljordgubbar! Jag är så lat att jag köper dom varje år färdiga i en ampel. Men är ju mycket roligare dra upp egna plantor, eller hur?

Missa inte Sofie ikväll bara. ha-ha

/Fridens 3 liljor

Hihi - håller koll på Sofie. Ha precis besökt henne - men hon är inte hemma än - typiskt kvinnor att ränna runt hela dagen - eller giggle.gif
Irene_L
Jag har också precis kollat efter Sofie men hon är ute och svirar ännu! giggle.gif Annkinas talgoxen sover för läääänge sen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon