Caroleen
Har ett miniväxthus som jag tänkte prova att odla tomater och gurka i. Men sedan vill jag gärna ha mer ätbara saker att odla på balkongen. Bor i zon 6 och balkongen har sol från mittpå dagen och sedan hela kvällen.
Gärna grönsaker och/eller bär. (Sallad och kryddor är redan planerade)

Tack på förhand
MVH Caroleen
Åsa, mälardalen zon 2
Oavsett vad du odlar behöver du stora krukor/hinkar (även till gurka och tomat där behöver man ofta 20liter/planta) men annars funkar nog det mesta, rädisor, mangold, smörgåskrasse, buskbönor, jordgubbar mm. I stora djupa odlingslådor borde även rotsaker som morötter och rödbetor funka.
johanna_zon3
Jag har vinbär, mycket uppskattat :-).
Caroleen
Behöver man hinkar även till jordgubbar eller går det att odla i vanliga balkonglådor?
Sallad o kryddor går det att odla i balkonglåda eller är det hink även där?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att odla sallat och kryddor i vanliga balkonglådor så enormt stort brukar de inte behöva men man får ofta vattna oftare + vara ännu mer noga att komma ihåg gödning det är ju ganska liten jordvolym i vanliga balkonglådor så både näring och vatten tar slut snabbare.
Caroleen
Ah ok Tack snälla!
zissi
I år har jag köpt svarta vinbär på stam och ska testa på vår österbalkong. Första blomman utslagen fick jag se i går. Jippi!
johanna: vad har du för slags vinbär på din balkong?
[attachment=49636:Hembakat...maj_2010.JPG]

Caroleen
Hur får man tag bärbuskar på stam?
zissi
Handelsträdgårdarna har gott om dem just nu. Både krusbär, röda och svarta vinbär.
Kanske att de kan finnas på Plantagen och liknande ställen också, men det vet jag inte säkert.
skånepåg
Du kan ju odla Physalis oxå, bara köp de i affären och krama ut och skölj fröna lite.
De växer rätt snabbt så när de börjar bli stora så kan du sätta 1-2st i en spann, men de brukar inte bli mogna förräns framåt hösten/vintern men de mognar fint inomhus ^^
Åsa, mälardalen zon 2
Fast vinbär på balkong i ZON 6 lär nog bara bli ettårig så det gäller att man hittar stora plantor redo att blomma och sätta bär första året för det är nog ytterst tveksamt att de kan övervintra på balkongen zon 6 är ju på gränsen för vad de riktigt härdiga sorterna klarar när de är planterade i marken och på balkongen är de ju mycket känsligare..

caledonia
Jag hade ampeljordgubbe i kruka på balkongen förra året, det blev jättelyckat!! Hade även vanliga jordgubbar i en stor gjutjärnsbalja men det gick inte lika bra. Ampeljordgubben behöver ingen stor spann, utan funkar bra i en vanlig kruka/balkonglåda.
Jag bor förvisso i zon 1, men har bara sol på balkongen mellan 9.30-15.
Jag försökte med björnbär. Det gick inte speciellt bra ;-)
Tomat funkar jättebra, så länge de inte är nån hög sort.
hallonrosa
Jag har tidigare odlat hallon på balkong i stor kruka zon 2. Höll sig i tre år, sen blev det nåt fel på plantan. Jordgubbar funkar jättebra att odla i balkonglåda smile.gif
vicky-g
Här odlas det för fullt på balkongen. Vi bor i en djungel. rolleyes.gif Fast vi har det lyxigt med inglasning så det blir mer som växthus.

Sallad odlas i mängd. Jag blandar olika sallads och andra ätbara blad och sår i balkonglådor.

Ärter borde fungera för dig. Minns att min mamma odlade luktärter på balkongen när jag var liten. Och då antar jag att äteärtor också går.

Dotter, då 5 år, drev upp rödbetor i lite större glasslådor förra året. Några blev skapligt stora.

Smultron funkar bra i balkonglådor.

I år provar jag rädisor och de ser lovande ut över jord.
ebbasiglite
Jag har odlat tomat, gurka, morötter, isbergssallad, rädisor och potatis på min balkong. Gurkorna blommar redan.

Jag har även två balkonglådor och en ampel med jordgubbar i. När smultronen tagit sig ska även dem ut i en kruka.

Även citrongurka, paprika och gulpärltomat är på g för omplantering och utsättning på balkongen.

Min granne köpte en hallonbuske; det tror jag kan vara uppskattad av besökare. Som dem andra säger; det finns mycket på trädgårdshandlarna nu.

Sen har jag i anslutning till min balkong; mitt kök. Där står det basilika (vanlig, röd och citron), gräslök och dill. Har även en pepparmynta som står där. Fler myntor ska på plats.

Physalis kommer att omplanteras när dem blivit större och även en hel del chiliplantor.

Så det finns mycket man kan göra även när man har balkong! =)
marya
Mangold och spenat växer snabbt och borde väl gå bra i zon 6?

I år odlar jag portlak för första gången i mitt liv. Den växer bra den också. Jag hörde något, innan jag sådde, om att portlak skulle vara svår att odla, så jag strödde ut mycket frö och tänkte att det kanske lyckas med en del av dem om jag har tur. Men jag tror varenda frö har grott - jag har massor! av små plantor!

Testar att odla brytbönor i balkonglåda i år.
Och så, förstås, timjan, basilika, persilja.
vojsan
Hejsan vilken kul tråd smile.gif

Hemma på min balkong har jag för första gången odlat ärtor, tomat, pshysalis och en massa olika paprika sorter...Hade en tanke i våras om att eventuellt prova med potatis och morötter men har en massa andra växter som också skall få plats på det lilla utrymmet :S

Jag har två stora passionsplantor från i år som får övervintra inne och förhåppningsvis ge frukt nästa år...smile.gif

På min lilla balkong har jag växter överallt får knappt plats själv, så mer smarta tipps på hur man skall få platsen att räcka till om ni har smile.gif
ängsvädd
Hyllor verkar väl bra. Samplantering av olika arter kanske. Någon kryddväxt kan kanske växa med tomat exvis. En gräslökstuva kan säkert växa tillsammans med annan art. Amplar på väggen. Många kryddväxter gillar ju soligt läge exvis så dem kanske man skulle kunna ha högt upp där det blir mycket sol. (dock: basilika o pepparmynta behöver mycket vatten, citronmeliss ganska mycket.

zissi
Jag är jättenöjd med våra ampeljordgubbar (2 urnor) som vi haft på vår balkong i sommar. De verkar blommar och bära frukt ända fram till frosten tar dem. Bilderna på våra två urnor som jag skickar med är tagna idag 7/10 och vi äter fortfarande jordgubbar nästan dagligen. Vi köpte dem som färdiga plantor i början på juni, tror jag det var. De smakade gott i början på sommaren för att sedan tappa lite smak mitt i högsommaren. Nu på hösten har de en mycket söt god smak igen.

Rekommenderar varmt denna växt för den som vill ha en ampel som håller sig fräsch och fin över hela säsongen. Både blommorna och bären är så vackra. Sen revar de sig mycket och även på revorna blir det blommor och bär. De kräver dock rikligt med vatten. De har även fått gödning en stor del av sommaren.

[attachment=55363:Kvarn_ke...20101007.JPG][attachment=55364:Kvarn_ke...20101007.
JPG]

[attachment=55365:Hembakat...uli_2010.JPG Bilden nedan här är tagen i juli i år.
zissi
Det blev någon fel när jag skulle skriva in texten till bilden längst ner i inlägget här ovanför.
Den ampeljordgubbsbilden är tagen i juli månad och de två övre i oktober.
elinh
jag har odlat mini-aubergine på min balkong i år och tänkte göra det nästa år med :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon