tvilling77
Skyddat söderläge, sol hela dagen! Zon 5-6! Väggen är grå.
Ezereht
Vit vore väl fint. Undrar om Valge Daam klarar sig så här långt norrut.
Christina i Taxinge~
Jag har ingen riktig koll på Klematis även om jag har ett gäng själv.....
Men för att inte rosen ska försvinna in i ett virrvarr av gamla klematisrankor bör det vara en klematis av sån sort som man klipper ner på våren. Alltså en sort som blommar på årsskotten eller både på fjolårs- och årsskott.
Viticellagruppen blommar länge med många blommor, t ex 'Mrs T. Lundell' med ljust blålila blommor. Eller själva "grundsorten" Clematis viticella som får mörkblå blommor i massor.
Vet inte i vilken zon dessa fungerar. Det kan du nog hitta på Google om du vill.
tvilling77
hmm...ja jag kan ju inte så mycket om klematis själv men vitt vore ju fint!
Betty
Jag har klematisen Valge Daam hos mig sedan flera år tillbaka. Den klarar zonen bra. Jag klipper ner den helt under vårvintern. Den blommar från mitten av juli fram tills frosten och snön sätter P.
emmalofo
Jag har en lila Jackmanii som blommar med Flammentanz, och den färgkrocken är otroligt raffinerad. Skärs också ner helt varje vår och börjar om från början.
tvilling77
Ja det lät ju riktigt snyggt det oxå! Vad har ni planterat vid rosens "fötter"? OM ni har planterat nåt!
Kajsa

Har Flammentanz och Jackmanii Purpurea ihop, den klarar zon 4 - 5 enligt klematislistan

Har tittat i Cedergrens Klematislista, där är zonerna utmärkta

Gazelle, Diversifolia den blir efter några år mer än 2 m, den klarar zon 6, klipps ner på hösten.
Den är perfekt för den blommar hela sommaren, den klänger inte själv utan man får fästa den i stöd.

Polish Spirit, viticella den blir stor, klarar zon 5, klipps ner på hösten
PeterDeleter
Kajsa---> Underbart att se!

I mitt förra liv/trädgård hade jag flera Flammentanz med klematis. Blir nostalgisk nu. Underbart vackert du har det gjort!
Kajsa
Lever du med balkong nu Peter ? Finns många fina klematis för krukor också rose.gif
tvilling77
Wow Kajsa! Det var vackert!! Tack för tipsen!
tvilling77
Jag har bestämt vad jag ska ha!
det blir kombinationen som Kajsa visade, jackmanii purpurea.....det ser bara sååå läckert ut och jag gillar ju färg! biggrin.gif
Om jag planterar dessa tillsammans inom kort, hur snabbt växer klematis? Jag får för mig att dom blir snabbt ganska stora så då lär den "växa ifrån" rosen?
Ezereht
När du planterar dem klipper du ner dom. Så första sommaren blir dom inte så stora. Men andra eller tredje borde dom komma igång.
tvilling77
CITAT (Ezereht @ 01-06-2010, 17:15) *
När du planterar dem klipper du ner dom. Så första sommaren blir dom inte så stora. Men andra eller tredje borde dom komma igång.

Jaha!! Det är så man gör! thanks.gif
Kajsa
Jackmanii Purpurea är en storblommig, grupp 3 och den klipper man ner sen höst och så börjar den om nerifrån varje år. Jo man ska klippa ner den till 20 - 30 cm när den är planterad för att stärka rötterna, den är snart uppe igen.
Köpte min av Hortogreen, postorder. Den har varit såå bra och växte på en ggn.
Ezereht
Läste nånstans att det är bra om man lägger sand eller runt grus kring foten på klematisen när den är planterad, det minskar risken att sporer etc trivs vid rothalsen på klematisen. Jaghar gjort det på en, men inte på dom andra. Hade sand från sonens sandlåda tongue.gif
lena uppsala
Blev visst fel tråd,men här är "Minuet",som jag har bredvid Flammentanz.Den blommar från juli till sept.och är en viticella,härdig till zon 4-5.
tvilling77
CITAT (Kajsa @ 01-06-2010, 22:03) *
Jackmanii Purpurea är en storblommig, grupp 3 och den klipper man ner sen höst och så börjar den om nerifrån varje år. Jo man ska klippa ner den till 20 - 30 cm när den är planterad för att stärka rötterna, den är snart uppe igen.
Köpte min av Hortogreen, postorder. Den har varit såå bra och växte på en ggn.

Låter bra Kajsa!! jag undrar lite vad gäller klematis tillsammans med rosor i en rabatt...hur funkar det, sätter du upp nån sort klätter anordning i rabatten då eller? Jag trodde i min enfald att dom blev väldigt höga men många pratar om klematis tillsammans med rosor, buskrosor alltså så då börjar man ju fundera hur det funkar! confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon