Full version: Tröstande ord?
Fru JD
Hej, är nybliven husägare med vår första "egna" trädgård. Hittills har jag bara njutit, men sedan ett par veckor så har känslan av stress o panik smugit sig på alltmer. Jag bara ser allt som måste göras (trädgården är invaderad av kirskål t ex, inte på ett ställe, eller på en sida utan precis ÖVERALLT, i alla häckar, alla planteringar, ja överallt.......) och det känns som om jag aldrig kommer att komma någonstans. Nog för att jag förstår att man aldrig blir riktigt klar i en trädgård, men att ta över en trädgård som bara ogräset trivs i....... Kan någon vänlig själ med lite mer erfarenhet än jag, tipsa mig hur ni brukar tänka för att det inte ska kännas övermäktigt? Hur gjorde ni??? Jag vill så gärna att trädgården ska vara förknippat med lust, inte med måste och dåligt samvete.
Peztis
Oj! Det där är så svårt för det är så starkt förknippat med hur man själv är och hur man vill att det ska se ut!

Jag är eg perfektionist men är också lat - hopplös kombination. Därför är jag oftast rätt stressad över allt jag ser behöver göras.

Du måste nog själv först fundera ut hur du vill at din trädgård ska se ut: välansad, vildvuxen eller lite lagom så där. Själv vill jag ha en vildvuxen men underhållen trädgård. Jag vill ha möjlighet att sitta i en stol och njuta av den, inte bara spinga runt med gräsklipparen eller krattan.

Det var väl egentligen inget svar på din vädjan. biggrin.gif
Gulleviva
Tänk LÅÅÅÅÅÅNGSIKTIGT! Du ska säkert bo där länge så du hinner en liten sak i taget som du prioriterar och som känns bra och roligt att göra!

Uppskatta att just du äger en trädgård! Själv hyr jag torp med trädgård och då saknas ju friheten att bestämma själv. Den friheten har du!! yahoo.gif

Själv har jag upptäckt att kirskål är gott men jag förstår att du inte vill ha den överallt, hur grön och vacker den än är...

Simma lugnt och lycka till! tummenupp.gif
Fru JD
Jo, jag skulle också gärna vilja ha en vildvuxen men underhållen trädgård. Fast inte vildvuxen = halvmeter höga kirskål plantor överallt tex :-) Jag trodde att jag skulle ta det coolare med trädgården, men jag känner att stressar upp mig på ett sätt jag inte tycker om.

Tack Gulleviva, ja du har ju förstås helt rätt och precis så skulle jag ha sagt till någon som hade frågat mig samma sak. Varför är det så svårt att leva som man lär??? wacko.gif
Peztis
Tror du får försöka te en bit i taget, koncentrera dig på ett område i sänder. Det här året så gör du fint där ni är mest, nästa år tar du något annat ställe.
Geranium
Hej, samma här första åren....känner igen mig. Försök tänka framåt, marktäck i lugn och ro. Så småningom får man kanske själv bestämma vad som ska växa var.... smile.gif
Gulleviva
CITAT (Peztis @ 04-05-2010, 15:26) *
Tror du får försöka te en bit i taget, koncentrera dig på ett område i sänder. Det här året så gör du fint där ni är mest, nästa år tar du något annat ställe.

Det här tyckte jag var ett bra och konkret råd! rolleyes.gif

Jag hyrde sommarstuga förrut och mitt ex sa kolugnt till mej "det är väl inget arbetsläger??" när jag stressade upp mej över arbete som fanns att göra... sweatingbullets.gif Läste i en trädgårdstidning om nån som ställt upp en stor gammal järnsäng i trädgården. Där bäddade han med massor gamla kuddar o bolster till sig o sin fru för att ligga och njuta av sommarkvällen! Det tyckte jag lät härligt!! bravo.gif

Varför är det så svårt att leva som man lär? För att vi är människor och det är ett mänskligt beteende!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp ta det lugnt en trädgård behöver inte vara perfekt den kan gärna vara lite vildvuxen man får ett rikare djurliv i trädgården då.
Frideborg
Hej!
Grattis för det första till din trädgård!
Jämför inte med dina grannars trädgård.Grannens grus är alltid gråare
brukar maken säga.
Och som sagt ta det lugnt.
Rensa en bit i taget.Var nöjd med det du gjort och tänk inte på det du
har kvar att göra.DÅ blir man stressad.
Gör en lista på vad du skall göra för var gång.
Du skall se att det blir bra.Och njut av fåglar och humlor mm.
mvh Frideborg
Malin_MeL
detta blir fjärde sommaren som vi bor i vårt hus. när vi tog över var trädgården väldigt vildvuxen.
jag kan berätta hur jag gått tillväga.

första sommaren lät jag det mesta växa sig högt så jag såg vad det var. jag tog bort allt som var planterat som jag visste att jag inte ville ha. tex grävde jag upp en hel rabatt som vad där jag ville ha häck. jag flyttade på det som var fint och grävde väck det jag inte ville ha kvar. det fanns oxå en hel del bärbäris som inte är en favorit hos mig.

andra och tredje sommaren fällde vi träd och större buskar typ cypresser (nu var ju vår tomt väldigt igenvuxen, bla hade vi ett antal granar som var ca 25 meter höga, och tremeterscypresser som hängde mot fasaden.) samtidigt rensade jag bort det som var ogräs och sparade det jag kollat ut år ett.

när det kom bort så mycket av det som fanns där så började det växa nytt som inte haft ork innan gissar jag...tex har vi iår vitsippor på hela tomten

nu fjärde sommaren har jag bra koll på vad som finns och trivs i trädgården. iår kommer jag att plantera lite nya växter, nu när jag lärt känna min trädgård.

Platinum
Även jag flyttade till en igenvuxen trädgård för nu snart 10 år sedan och då inte igenvuxen bara av ogräs utan den såg mer ut som en ödetomt där växterna fått leva sitt eget liv, en tredjedel av tomten täcktes av hallonsnår mm.

Det enda jag gjorde år ett utöver att iaktta vad som växte i blomsterväg var att hyvla bort stordelen av hallonbeståndet och hoppsan där växte det både rabarber och vinbärsbuskar. Än idag stöter jag på växter jag inte visste vi hade, så ha inte för bråttom med att rensa.

Det enda jag kan säga är sätt på dig "jag ser inte ogräset-glasögon" och gå runt och kika vad det finns för växtlighet där i din trädgård. Sätt dig ner och fundera vad du vill ha kvar och vad du vill ta bort och sen pysslar du med en sak i taget.
Fru JD
Tack alla snälla! Era ord, råd och tips hjälper!! Så underbart skönt att få lite konkreta tips om hur man kan dela upp, avvakta och beta av. Jag ska ta det lite lugnare har jag bestämt mig nu, med hjälp av era klokheter. Jag gissar att jag var så inne på det här med trädgården just, jag har ju planerat o funderat o tänkt på detta ända sedan vi fick klart att vi fick köpa huset. Har haft trädgårdsdrömmar sedan så länge och plöjt trädgårdslitteratur. Har småövat i liten skala på vårt lantställe långt härifrån.
Så när vi flyttade in så ville jag att allt skulle hända med en gång. Men det är nog så att just i år så får jag vara nöjd och glad bara med att HA en trädgård som någon så bra skrev och om jag får gjort 0,5% så lovar jag att ska FÖRSÖKA vara nöjd med det också.... Tack återigen!!!! Jag uppskattar det verkligen!
PS. Är lite ny på denna sida. Finns det bilder och foton från era trädgårdar, som jag kan få njuta av i väntan på min egen?

PS En gammal fin järnsäng i trädgården att vila i låter helt underbart!!!
gnon49
CITAT (Fru JD @ 05-05-2010, 20:56) *
Tack alla snälla! Era ord, råd och tips hjälper!! Så underbart skönt att få lite konkreta tips om hur man kan dela upp, avvakta och beta av. Jag ska ta det lite lugnare har jag bestämt mig nu, med hjälp av era klokheter. Jag gissar att jag var så inne på det här med trädgården just, jag har ju planerat o funderat o tänkt på detta ända sedan vi fick klart att vi fick köpa huset. Har haft trädgårdsdrömmar sedan så länge och plöjt trädgårdslitteratur. Har småövat i liten skala på vårt lantställe långt härifrån.
Så när vi flyttade in så ville jag att allt skulle hända med en gång. Men det är nog så att just i år så får jag vara nöjd och glad bara med att HA en trädgård som någon så bra skrev och om jag får gjort 0,5% så lovar jag att ska FÖRSÖKA vara nöjd med det också.... Tack återigen!!!! Jag uppskattar det verkligen!
PS. Är lite ny på denna sida. Finns det bilder och foton från era trädgårdar, som jag kan få njuta av i väntan på min egen?

PS En gammal fin järnsäng i trädgården att vila i låter helt underbart!!!

hej!
Gå in på olika medlemmars sidor och titta på albumen. Där kan du få uppslag och njuta av olika trädgårdar.
Lavin
Fokusera på växterna så tänker man inte så mycket på planeringen. Planeringen behövs ju så småningom också, men den känns så mycket viktigare när man inte har trädgården, dvs innan man flyttat dit eller på vintern. När man väl sitter i spenaten så är det häftigt att lära känna saker för första gången även om det inte är ens favoritväxter. Natur är ju något i särklass. Detta gäller förstås bara för befintliga trädgårdar. En ny tomt med gräsmatta, häck och två frukträd erbjuder kanske inte så mycket äventyr på direkten. Men det är skönt att ha någonstans att sitta ute med sin trädgårdslitteratur =)

Trädgården har du ju valt för att du älskar något med den, inte för att ha något som gör dig på dåligt humör. Trädgården själv bryr sig då rakt inte om du pysslar med den eller inte, den växer på av sig själv. Hitta vad du drogs till från början och låt inte hets förstöra ditt nöje! Sätt ett träd nånstans där du säkert vet att du vill ha den, så samlar den tid åt dig, eller låt presenning över kirsen göra samma sak. Då håller de på och jobbar medans du kan flanera omkring med sekatören. Om du vet att du har några favoritperenner så köp ett gäng sådana och plantera i upphöjd rabatt (med presenning under så inte kirsen kommer åt dom. Då kan de växa till sig och så kan du dela dem sen och få ännu fler när det blir dags för rabatter.
Fru JD
TACK! Detta tycker jag verkligen var värdefulla tips!! Huvudet på spiken, varje ord du skrev kan jag ta till mig. Och ja, jag ska göra som du säger. Sätta lite favorit perenner i en upphöjd bädd så att jag kan se vad som trivs och sedan ha lite material till framtiden! Underbart, du har gjort mig jätteinspirererad! Och vad bra du skrev om att släppa den storstilade planeringen nu, du har helt rätt! Nu ska jag njuta! Och vet du, i denna "fula" trädgård där jag trodde att ingenting vettigt grodde så har jag nu hittat pioner (det måste vara pioner!! Mitt i gräsmattan sticker de upp som små röda utropstecken!) och flera olika hostor (som jag älskar!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon