malinsmalin
Äntligen har jag fått tag på pallkragar, 2 stycken närmare bestämt.

Vilket läge är bäst att placera pallkragarna? Sol hela dagen eller halvskugga? Just var jag ska ställa dem vet jag nämligen inte riktigt, men vet det jag vet är att de får stå på gräsmattan, med fiberduk under. Är det dumt att ställa dem på mossan som vi har på en viss del av trädgården?

Hur bör jag blanda jorden? Blir iaf den billiga 4 st för 99 kr, hammenhögs. Ska jag köra enbart kogödsel eller uppblandat med planertingsjord? Hur mycket av var isåfall?

Hade tänkt sätta lite smultron, rädisor, sallad, dill och gräslök. Detta är väl sånt som klarar av att växa med bara 1 pallkrage på höjden? Hade egentligen viljat så morötterna också i pallkrage, men får fixa fler pallkragar till nästa år så att jag kan få 2 på höjden, misstänker att höjden på 1 inte räcker till morötter?

Några andra tips på vad jag kan sätta i pallkragarna?

Något annat jag ska tänka på?

Gulleviva
Jag är oxå nybörjare men har hittat bra tips här i pallkrageklubben! Tre säckar jord och en gödsel är lagom i en krage.

Till morötter är nog bäst att ha två på höjden. Fast det finns väl väldigt små och nästan runda morötter oxå?!

Jag har tillverkat lock till mina kragar så det har blivit drivbänkar. Så fint! Ska så nu i veckan och sätta ut persilja som jag förodlat inne.

Av vad jag läst så är det mest ekonomiskt att odla olika bladgrönt, sallad, rucola, mangold osv. Men sen finns väl en massa annat gott och vackert som oxå passar bra! Dill och persilja är ett måste. Rödbetor väldigt mumsigt...

Lycka till! tummenupp.gif
malinsmalin
CITAT (Gulleviva @ 04-05-2010, 14:58) *
Jag är oxå nybörjare men har hittat bra tips här i pallkrageklubben! Tre säckar jord och en gödsel är lagom i en krage.

Till morötter är nog bäst att ha två på höjden. Fast det finns väl väldigt små och nästan runda morötter oxå?!

Jag har tillverkat lock till mina kragar så det har blivit drivbänkar. Så fint! Ska så nu i veckan och sätta ut persilja som jag förodlat inne.

Av vad jag läst så är det mest ekonomiskt att odla olika bladgrönt, sallad, rucola, mangold osv. Men sen finns väl en massa annat gott och vackert som oxå passar bra! Dill och persilja är ett måste. Rödbetor väldigt mumsigt...

Lycka till! tummenupp.gif

Jag har också kikat runt lite, men hittat ganska mycket olika information, speceillt ang vilken blandning man ska ha på jorden.

På de flesta ställen tycker jag mig se att eftersom köpekogödsel innehåller ganska mycket torv och är helt nedbruten, så kan man köra helt på kogödsel.

Här som exempel:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;hl=p%E5skossa

Åhh jag vill ut och börja fixa med pallkragarna redan ikväll, får väl se vad sambon säger. Vet iaf att jag har förlite jord/kogödsel hemma. Har 4 påsar kogödsel och 2 påsar planteringsjord hemma, misstänker att jag behöver ha minst 2 påsar till för att fylla upp lådorna.

Bör man sätta fiberduk även över pallkragarna till en början?
Gulleviva
Ja, det finns massor olika info överallt och ibland spretar det åt olika håll! Det gäller väl att prova sig fram kan jag tro och kanske det är ett sånt område där det inte finns nån absolut sanning??

Ang fiberduk så kan det ju inte skada utan bara skapa ett bättre klimat för sådden. Om det är nödvändigt eller inte beror väl på hur kallt det blir (speciellt nattetid).

Men hur det än är - visst är det kul att komma igång!! yahoo.gif
MissB
Här är ännu en nybörjare! Jag har 7 pallkragar sammanlagt i 5 moduler. (Två dubbla till potatis+bondbönor) I två har jag satt lök och sått morötter, palsternacka, rödbetor, pintobönor och räddisor. Den sista är jag inte klar med än eftersom jorden tog slut, men där tänkte jag plantera mina förkultiverade vaxbönor och så sockerärtor och lite sallad. Tänkte mig mangold och spenat. Är även sugen på att så broccoli, men tror inte jag har plats.

Jag la markduk under, inte fiberduk eftersom jag läst att ogräset tar sig igenom fiberduken. Sen har jag täckt pallkragarna med fiberduk och lagt tyngder på. Jag ser det här året som ett provår, får se vad som funkar bra och vad som fungerar mindre bra. Det får jag ta lärdom av till nästa år. Vad gäller jorden har jag i princip bara hällt i 4 säckar billig köpejord per enkel pallkrage. I en är jorden något sandblandad eftersom den blev över från jag satte potatis. Insåg sedan att jag kanske borde ha blandat i lite kogödsel eller nåt, det tänkte jag göra i den sista nu. Till hösten borde min första laddning hushållskompost vara klar, så då tänkte jag blanda i en del kompost i pallkragarna så det får stå och gotta till sig lite under vintern.

Har ni målat era kragar? Jag ångrar lite att jag inte gjorde det, skulle vara fint med svarta kragar.
nattviol
Jag odlar i pallkragar men lägger tidningar underst, dels är de gratis o lika effektiva som markduk, maskarna förhindras inte att krypa längre ner i jorden till vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon