malinsmalin
Äntligen har jag fått tag på pallkragar, 2 stycken närmare bestämt.

Vilket läge är bäst att placera pallkragarna? Sol hela dagen eller halvskugga? Just var jag ska ställa dem vet jag nämligen inte riktigt, men vet det jag vet är att de får stå på gräsmattan, med fiberduk under. Är det dumt att ställa dem på mossan som vi har på en viss del av trädgården?

Hur bör jag blanda jorden? Blir iaf den billiga 4 st för 99 kr, hammenhögs. Ska jag köra enbart kogödsel eller uppblandat med planertingsjord? Hur mycket av var isåfall?

Hade tänkt sätta lite smultron, rädisor, sallad, dill och gräslök. Detta är väl sånt som klarar av att växa med bara 1 pallkrage på höjden? Hade egentligen viljat så morötterna också i pallkrage, men får fixa fler pallkragar till nästa år så att jag kan få 2 på höjden, misstänker att höjden på 1 inte räcker till morötter?

Några andra tips på vad jag kan sätta i pallkragarna?

Något annat jag ska tänka på?

Gulleviva
Jag är oxå nybörjare men har hittat bra tips här i pallkrageklubben! Tre säckar jord och en gödsel är lagom i en krage.

Till morötter är nog bäst att ha två på höjden. Fast det finns väl väldigt små och nästan runda morötter oxå?!

Jag har tillverkat lock till mina kragar så det har blivit drivbänkar. Så fint! Ska så nu i veckan och sätta ut persilja som jag förodlat inne.

Av vad jag läst så är det mest ekonomiskt att odla olika bladgrönt, sallad, rucola, mangold osv. Men sen finns väl en massa annat gott och vackert som oxå passar bra! Dill och persilja är ett måste. Rödbetor väldigt mumsigt...

Lycka till! tummenupp.gif
malinsmalin
CITAT (Gulleviva @ 04-05-2010, 14:58) *
Jag är oxå nybörjare men har hittat bra tips här i pallkrageklubben! Tre säckar jord och en gödsel är lagom i en krage.

Till morötter är nog bäst att ha två på höjden. Fast det finns väl väldigt små och nästan runda morötter oxå?!