Katta
Vi har en konstig sorts jord som jag för mitt liv inte kan förstå vad det ska föreställa vara för "sort".
Det är inte lerjord, för den är inte sådär geggig när den är våt och det går icke att göra sånadär jordmaskar av fuktig jord.
Den är allt annat än mullrik.
Det är inte sandjord, den ska ju föreställa vara ganska lättarbetad.

Vår är som betong om man inte luckrar och luckrar.
Den är stenhård och knastertorr, konstant.

Nu vill jag plantera skuggtåliga växter i en rabatt där allt annat dör, tex funkia.
De växter jag har valt vill ha jord som är mullrik, fuktighetsbehållande men med god avrinning.

HUR gör jag min stenhårda mullfattiga torra jord sådan?
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som mo/mjäla och den förbättras som man förbättrar alla jordar i stort sett, =massor av organiskt material varje år ex. kompostjord, gödsel, löv och dyl. +Man kan marktäcka runt växterna med gräsklipp under sommaren. Dålig dränering kan man fixa genom att göra upphöjda rabatter.

Oavsett vilken jord man ska förbättra så finns det inga snabbfixar utan det tar många år att förbättra jorden i en trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon