Katta
Jag kastar ur mig inlägg i forumet just nu, men jag vill sära lite på mina frågor för att inte allt ska bli en enda röra för mig smile.gif

Jag behöver verkligen tillföra mull till mina rabatter.

Har inte tillgång till naturgödsel, och hur som helst behöver jag jordförbättra nu så snart som möjligt. Ett lass ko eller hästdynga som ska ligga ngt år och mogna är därför inte aktuellt.

Hur är BARKMULL på påse som jordförbättrare, med tanke på att höja mullhalten?

Jag är rädd för att tillföra torv, det har jag testat för ngt år sedan med dåligt resultat. Vår torra stenhårda jord blev verkligen inte bättre av det.

Har läst här och där att kodynga på påse är mest torv med flytgödsel, så det känns inte så värst värt pengarna eller mödan?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Söttok06
Barkmull kan man ha, men du måste också blanda in kompost för att det ska bli mer näringsrikt.
Jag har själv lerjord som blir hård som cement på våren. Har lagt på både plantjord, kompost (ett lager på hösten så att maskarna drar ner det i jorden) och ovanpå Barkmull.

Man kan köpa lite bättre planteringsjord än den de har på Bauhaus om man vill få in mer näring. Kostar förstås mer.

Naturgödslet ska helst varar brunnet.

Att få bra jord i rabatterna är projekt på längre tid, men blanda nu både kompost (om du har), plantjord på påse och Barkmull högst upp. Barkmullen skyddar också mot ogräs och ser lite snyggt ut.

Aqvakul
Jag har bra erfarenhet av barkmull i rabatter. Jag tillför också kompost och den gamla sorten ko på påse, som innehåller kodynga.
Jag har sandjord och behöver höja mullhalten och förbättra strukturen.
Erika anläggare
Jag förbättrar lerjordar och även sandjordar med komposterad hästgödsel. Går det inte att komma dit med ett lastbilsflak tar jag säckad vara direkt från leverantören.

Jag arbetar bara med komposter av olika slag för att få med näringen till marken och till mikroberna. I de torvbaserade materielan finns ddet inte så mycket av näring varken för växterna eller för mikroberna så att det kan bildas en bra jord i rabatterna och landen. En anna fördel med komposten är just näringen så man slipper att konstgöda. Jag anser att man ska använda så lite konstgödning som möjligt för att inte tära av naturen i onödan.

Barkmull har en lite näringsinehåll och kräven kväve vid nerrbrytning vilket ger en mager jord men med fin struktur. Så beroende på vad som ska odlas kan fungera
Katta
Tack så mycket för era svar, nu ska här begrundas och fundera....och planeras smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon