Full version: Clematis viticella
ElisabetO
Bor i zon 3-4, när borde jag se något liv i mina viticellor måntro?
Köpte en och annan från Kivistik i våras, de storblommiga ser jag nu att dom är på gång men det syns ännu inget på just vicicellorna. Införskaffade även en Maria Cornelia, Purpurea Plena Elegance samt en Alba Luxurians från Hortogreen i höstas, jättefina plantor men ännu inget synligt liv i dom. Börjar nu bli orolig att de inte klarat vintern men bör väl vänta ett tag till kanske innan
jag fäller domen över dem. Hur ser det ut hos Er?

Undrar
Elisabet
Kajsa
Det är så tidigt ännu för viticella sorterna, en del har lite putteskott som tittat upp men man får vänta, dom är tuffa, är inte det minsta orolig för dom.

Däremot mina tidiga klematis, grupp 2 har frusit i sina rankor och dom är samtliga nerklippta, däremot Love Child E min enda Atragene sort, den är full av gröna skott i rankorna.
octachoron
I en viticella här så kommer det små små skott som sakta växer fram så de kommer nog.

CITAT (Kajsa @ 04-05-2010, 16:46) *
Däremot mina tidiga klematis, grupp 2 har frusit i sina rankor och dom är samtliga nerklippta, däremot Love Child E min enda Atragene sort, den är full av gröna skott i rankorna.

Har en 'Love Child' här som kommer fullt med nya skott nu i noderna. Den har klarat sig upp till två meters höjd, dvs upp dit kommer det nya skott.
Väldigt uppmuntrande med tanke på att den officiella lägsta temperaturen var -30 grader här i vinter.

ElisabetO
Kajsa, jag tänker ju som Dig, men man blir ju så ivrig ibland, i synnerhet när man köpt nåt som man tycker är väldigt intressant och jag skulle bli så ledsen för att förlora Maria Cornelia...... I århar jag beställt Dark eyes och Sunny Sky. Du Kajsa som har många clematis, har Du dessa? I så fall, är Du nöjd?
Kajsa

Maria Cornelia, här andra sommaren, den växte kraftigt på en ggn som viticella sorterna oftast gör. Så glad i denna att jag köpte till en till för baksidan av trädgården.

Dark Eyes planterade jag för två veckor sedan från Hortogreen, mmm den mörka färgen ! Sunny Sky har jag inte, men har annars planterat sex nya klematis i vår, Happy Birthday, Bonanza, Elvan, Entel, Dark Eyes och I ´Am lady Q, alla sena sorter som jag tycker mest om.

ElisabetO
Åh, visst är den ljuvlig, Du förstår vad orolig jag är att den inte har klarat sig....
Ja, betr dark eyes föll jag också för den mörka färgen, har dock inte fått min leverans från Hortogreen ännu. Väntar också på en omgång från Kivistik, tror bestämt det var bortemot tio stycken, har inte namnen i minnet just nu men Entel har jag beställt två utav och har stora förhoppningar på den. Härligt med de senblommande och det är då speciellt viticella (för enkelhetens skull) som jag faller för. Sunny sky hoppas jag har den där vackra blå färgen, vi får väl se rolleyes.gif

Ytterligare en fråga till Dig Kajsa, jag vet ju att Du har många clematis och rosor som är så fantastiskt vackra, använder Du Dig av någon rotspärr för clematisens räkning när Du planterar? I så fall vad? Jag har inte kommit på det förrän nu och funderar över om jag ska gräva runt de befintliga jag har för att säkra deras framtid.
Kajsa
Jag har inte sett några problem med rosor och klematis ihop, har ingen rotspärr där dom växer ihop. Har en rabatt mot grannen där jag har problem med klemtisen men det är grannens tre jättebjörkar som ställer till det, där får man gödsla, vattna extra mycket där skulle jag haft en rotspärr.

I år har både klematis General Sikorski ( tidig, grupp 2 ) och klätterrosen Bonica frusit ner hårt, mycket trist. Så i år har man fått se nackdelarna med tidiga stor blommiga klematis, alla har frusit i de gamla rankorna.
Bor i zon 3 - 4
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon