Full version: Elda på gjutjärn
Jordgubben (°_°)
Kan man elda på gjutjärn utan att det blir märken?
Gossen Ruda
Borde gå bra men det beror lite på hur mycket och hur varmt. En gjutjärnsgryta klarar av att stå på elden och det även om den är tom men förmodligen inte hur länge som helst. Jag har en gammal kokskamin på landet som jag eldar med ved i. Den hade klarat sig länge i mina morföräldras hus där den mest eldats med kol och koks. När den flyttades till min sommarstuga och började eldas med ved blev det snart skador, vedeld blir oftast varmare. Det fanns från början en baffel vid rökgången för att pressa värmen mot kokplattan men den började snart krackelera och försvann till slut. Detsamma hände med spjället. Nu börjar även det eldfasta teglet upplösas i atomer. Vråleldar? Jag? laugh.gif
*Stintan*
Man eldar ju i gjutjärnsspisar, fast man bör elda försiktigt i början så godset inte hettas upp för fort.

Vrålelda? Det vet vi inte vad det är blush.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 04-05-2010, 20:34) *
Man eldar ju i gjutjärnsspisar, fast man bör elda försiktigt i början så godset inte hettas upp för fort.

Vrålelda? Det vet vi inte vad det är blush.gif

Vid vråleldning är kaminröret körsbärsrött, åtminstone närmast kaminen. laugh.gif
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 20:42) *
Vid vråleldning är kaminröret körsbärsrött, åtminstone närmast kaminen. laugh.gif

mmm vet fast det är kanske inte så bra för röret och kaminen naughty.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 20:42) *

Men röret är väll inte i gjutjärn? Men vanliga vedspisar kan man elda tills plattorna är röda, och dom är i alla fall i gjutjärn. Brännjärnen är också av gjutjärn, och dom måste bytas med jämna mellanum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon