Nila
Har läst att man inte bör ha markduk under kompost, men varför?? Funderar på att fuska lite för att slippa värsta ogräsattackerna...
Åsa, mälardalen zon 2
För att det kan bli svårt för maskarna att kunna ta sig upp och ner. När det blir riktigt varmt i komposten måste maskarna fly nedåt till kallare områden, de överlever inte i en kokhet kompost, samma sak till vintern de vill söka sig nedåt till frostfritt ställe (komposter fryser ofta i sverige, även de isolerade).

Men har man en kompost utan mask och bara använder kompostmedel så behöver man ju inte bry sig om maskarna.
Nila
Ja, det är klart. Att jag inte tänkte på maskarna. wink.gif Det är klart jag vill ha maskar... Vet inte ens vad kompostmedel är...???
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en del som har hushållskomposter utan kontakt med mark och i dessa brukar det inte finnas mask utan man tillsätter bakterier som bryter ner materialet istället. = kompostmedel.

Jag tycker dock att maskarna gör ett bättre jobb.
Nila
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-05-2010, 08:29) *
Det finns en del som har hushållskomposter utan kontakt med mark och i dessa brukar det inte finnas mask utan man tillsätter bakterier som bryter ner materialet istället. = kompostmedel.

Jag tycker dock att maskarna gör ett bättre jobb.

Ok, då är jag med. Tack för hjälpen.
pibe02
Hej
Har två komposter för köksavfall som inte har kontakt med marken, två stora hinkar som man kan snurra. Bör jag tillföra något i dem?
Har börjat på en ny och den blev snabbt varm och verkar fungera men skulle det vara bättre att även tillföra bakterier?
Bassam
Hej

det ska komma maskar från mark till dem.
H:Bassam
Gossen Ruda
CITAT (pibe02 @ 26-05-2010, 14:19) *
Hej
Har två komposter för köksavfall som inte har kontakt med marken, två stora hinkar som man kan snurra. Bör jag tillföra något i dem?
Har börjat på en ny och den blev snabbt varm och verkar fungera men skulle det vara bättre att även tillföra bakterier?

Blir den varm har du redan rätt bakterieflora, det är de som driver upp värmen.

CITAT (Bassam @ 26-05-2010, 21:16) *
Hej

det ska komma maskar från mark till dem.
H:Bassam

Läste du verkligen vad pibe02 skrev?
JRo
Har man en kompost som fungerar har i alla fall jag aldrig haft några problem med rotogräs som växer upp igenom komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon