Full version: Döda grodor
bergvallmo
Hej,

Är det någon mer än mig som har döda uppsvällda grodor i dammen på våren. Förstår att de inte kommer därifrån då isen lagt sig, men hur kommer det sig att de inte söker sin vintervila på land. Har svårt att hålla dammen öppen under vintern då jag bor i Ångermanland. Det är verkligen inte trevligt att håva upp dem. sad.gif
varghem
Hade en död jättepadda i dammen i somras... men inga som dött vinterdöden vad jag vet...
bergvallmo
Jag har visserligen jättemycket grodor här och de lägger massor med ägg i dammen varje vår. Men det luktar så otroligt illa när jag tar upp dem med håven. De spricker ibland sönder, så de måste ha legat där sen tidig vinter. Vissa år är det mer än andra. Har ej rengjort än, så jag vet inte vad som väntar på botten. smile.gif
AliceW
Vi hade också döda grodor i vår damm efter förra vintern. Pumpen hade lagt av och dammen frusit helt, och då kunde de inte komma upp och hämta luft. Verkligen ingen härlig sörja att fiska upp! Det var bara stora slemklumpar med skelett i. Denna vintern har alla överlevt. Pumpen har funkat och jag fick även sätta in en dammvärmare, som höll en vak öppen.
Gunilla T
Grodorna dör av syrebrist när isen lägger sig, har man en syrepump igång på vintern klarar de sig.
TobbeGarden
Japp !Håvade upp en hel del uppsvällda grodor jag med , Det luktar inte hallon precis.. Mvh tobbe
skogstroll
CITAT (TobbeGarden @ 04-05-2010, 21:54) *
Japp !Håvade upp en hel del uppsvällda grodor jag med , Det luktar inte hallon precis.. Mvh tobbe

sick.gif
bergvallmo
Man ska inte ropa hej, men.... i år ser jag inga grodor som flyter på ytan. Jag håller tummarna, för i morgon tror jag det blir dags att tömma dammen om det inte är för kallt. Nu i kväll när jag var ute så kurrade det jättemycket så jag tror grodorna är på gång att: ja ni vet!

Om grodorna hinner före min rengöring så får jag lägga äggen i några hinkar så länge, det har jag gjort förut och det brukar fungera smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon