Anemone nebulosa
04-05-2010, 22:12
Hej! Jag har haft så mycket att göra och nu slog det mig plötsligt; är det försent att förså meloner nu? Jag har köpt frö till både socker- och vattenmelon, och har precis fixat en tillfällig drivbänk där jag tänkte förså bl.a. melonerna. Funkar det om jag gör det till helgen? Hinner jag få någon skörd då? Har aldrig odlat melon, men det känns ju som att det skulle funka att så nu, precis som med gurka, squash och pumpa. Men jag frågar ändå.
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2010, 07:16
Nej det är inte för sent men det kan vara för tidigt att direktså det beror på hurpass varmt du har i jorden, det bör vara minst +15C i jorden. Melon grpor dock ofta väldigt sakta när det är såpass kallt så jag tycker faktiskt att man bör förkultivera dem eftersom fröerna gror så mycket bättre när de har +20-25C i jorden.
Anemone nebulosa
06-05-2010, 23:56
Okej, skönt att veta att jag inte är sent ute med melon-förkultiveringen.
Direktså var ju inte tanken. Men jag har bestämt mig för att förså just melonerna inomhus istället för i drivbänken. Visserligen var det rätt varmt i drivbänken, men nog inte tillräckligt ändå för melonerna. (Jag sår alltså inte direkt i jorden i drivbänken, utan i brätten och plastkrukor.)
Anemone nebulosa
15-05-2010, 12:29
......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.