Min gräsmatta blir värre och värre för varje år som går. Förutom min eviga fajt mot klövern som jag inte lyckas vinna har jag även problem med att jorden blir ojämnare för vare år som går. Nu 4 år efter sådden kan man inte gå med träskor på de värst drabbade områdena utan risk för en stukad fot. Det är höjdskillnader på flera cm på så korta avstånd som 10 cm.
Först trodde jag att det berodde på den otroliga mängd sten jag har i marken som varje vinter vandrar uppåt med tjälen, som skapade detta månlandskap. Men denna vår var jag riktigt uppgiven och har börjat kolla närmare. Över allt i gräsmattan är det små högar som påminner om de som en sandmask gör på havsbotten. Upp till 20 per kvm.
För snart 2 veckor sedan vertikalskärde jag hela gräsmattan vilket jämnade alla högar. Men redan igår var där nya. På mindre än två veckor hittar jag ungefär 2 till 4 sådana här högar på kvm.
Högarna är 1-2 cm höga, 3-7cm i diameter, och det "hål" ner i marken som jag hittar på enstaka av dem är ca 5mm i diameter.
Bifogar bil på två olika högar.
Vad kan detta vara?