Strixx
Min gräsmatta blir värre och värre för varje år som går. Förutom min eviga fajt mot klövern som jag inte lyckas vinna har jag även problem med att jorden blir ojämnare för vare år som går. Nu 4 år efter sådden kan man inte gå med träskor på de värst drabbade områdena utan risk för en stukad fot. Det är höjdskillnader på flera cm på så korta avstånd som 10 cm.

Först trodde jag att det berodde på den otroliga mängd sten jag har i marken som varje vinter vandrar uppåt med tjälen, som skapade detta månlandskap. Men denna vår var jag riktigt uppgiven och har börjat kolla närmare. Över allt i gräsmattan är det små högar som påminner om de som en sandmask gör på havsbotten. Upp till 20 per kvm.

För snart 2 veckor sedan vertikalskärde jag hela gräsmattan vilket jämnade alla högar. Men redan igår var där nya. På mindre än två veckor hittar jag ungefär 2 till 4 sådana här högar på kvm.
Högarna är 1-2 cm höga, 3-7cm i diameter, och det "hål" ner i marken som jag hittar på enstaka av dem är ca 5mm i diameter.

Bifogar bil på två olika högar.

Vad kan detta vara?
Platinum
Sork är en möjlighet.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp jag gissar också sork, inte lätt att gå med träskor när man trampar ner deras gångar hela tiden. Jag brukar springa och trampa ner alla gångar jag hittar och sedan fylla igen med jord så det ser ut som slingrande bruna ormar på gräsmattan, gräset växer över de bruna ormarna ganska snabbt.
Ranunculus
Men sorkhögar är väl högre än 2cm, och ingen sork kan väl komma igenom ett hål på en halv cm. För mig låter det som daggmask. De har alltid full aktivitet nu på våren. För mig är det ett vårtecken när jag ser dessa små högar. Då vet jag att tjälen är borta.
Gossen Ruda
CITAT (Ranunculus @ 05-05-2010, 08:58) *
Men sorkhögar är väl högre än 2cm, och ingen sork kan väl komma igenom ett hål på en halv cm. För mig låter det som daggmask. De har alltid full aktivitet nu på våren. För mig är det ett vårtecken när jag ser dessa små högar. Då vet jag att tjälen är borta.

Jag håller nog med föregående talare, ser mer ut som daggmask. Hålorna i gräsmattan beror nog på sättningar i marken, skyll inte på daggmaskarna bara. biggrin.gif
Strixx
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2010, 09:40) *
Jag håller nog med föregående talare, ser mer ut som daggmask. Hålorna i gräsmattan beror nog på sättningar i marken, skyll inte på daggmaskarna bara. biggrin.gif

Jo, sork är det definitivt inte. Men klart det kan vara daggmask, att jag inte tänkte på det själv. Men jag kunde inte tro att dom la upp så "stora" högar.

Det är inte sättningar som gör att jag snubblar. Det är alla dessa högar som är stenhåda när det är torrt i marken! Det är alltså inte hålor utan kullar som hela gräsmattan är full av, och det blir värre och värre för varje år.

Finns det något bra tipps för att "jämna" dessa jordhögar? Mask ska ju vara bra, men jag tycker det är pest!

Gunilla T
Var glad att du har mycket mask som ständigt arbetar med att skapa jord och lufta jorden så gräset får syre. Utan maskarnas arbete är det inte mycket som växer. Maskarnas högar brukar synas mest på våren och sent på hösten när gräset inte är som finast, på sommaren brukar man inte märka av det särskilt mycket.
Peztis
Myror brukar också skapa högar på jorden men de som är i min gräsmatta brukar kanske inte vara så skarpa i kanterna.
Men annars kan myrorna också göra att det blir stora ojämnheter i gräsmattan om de får hålla på ostört. De har gjort både små högar och stora bulor på över dm i höjd i gräsmattan hemma och jag fastnar alltid med gräsklipparen i dem.

Har aldrig sett maskarna göra sådana stora högar, de brukar mest bara ligga små korvar där de har kommit upp. Och jag blir bara glad när jag ser dem för det ser jag som ett sundhetstecken. Efter denna vinter var gräsmattan full med dem.
zaaritha
Sorkar gör inga högar!
Högar gör mullvadar!
Sorkar gör hål i gräsmattan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon