Jennika
Ifjol fick jag massor med bladlöss på mina paprika- chili och äggplantor. De åkte snabbt som sjutton ut på backen och där fick de stå. Kontentan av detta - ingen bra skörd. Hur ska jag göra för att slippa löss i år. Finns det något "universialtips" eller är det bara såpvatten som gäller när de börjar visa sig. Finns det några andra växter som "slår ut" lössen och som man kan samplantera med. De gav sig inte på gurk- melon och tomatplantorna.

Mina chiliplantor som är under förodling såg jättefina ut, kraftiga och ca 2,5 dm höga. Nu har de börjat gulna o släppa bladen. Vad är det för fel. De är omsatta i vanlig plantjord. Paprikan ser än så länge jättefin ut. Odlar lite kallare under tilläggsbelysning (lysrör). Tips!
Åsa, mälardalen zon 2
De du nämnde får i stort sett alltid löss någon gång under sommaren. Visst kan du spruta men då får du ju fortsätta spruta regelbundet hela säsongen.

Själv odlar jag ALLTID dessa utanför växthuset och jag får faktiskt bättre skörd då men jag ställer hinkarna i soligt och skyddat ställe.

Själv inspekterar jag plantorna ofta och mosar de flesta luskolonierna för hand. Jag inspekterar noga innan jag mosar, en bit in på säsongen brukar bladlössens fiender dyka upp i bladluskolonierna ex. nyckelpigelarver, blomflugelarver, gallmyggor och liknande och då lämnar jag över jobbet åt dem och de brukar göra ett mycket bra jobb. (om man sprutar tar man även död på nyttodjuren).

Angående de gula bladen, hurpass kallt är kallare, varken chili eller paprika brukar gilla kallt, speciellt inte kall och blöt jord
Jennika
Jag bor i zon 5 så det går nog inte så bra att ställa ut plantorna. Har fått tips om tagetes, men hjälper det mot bladlus? Det är nog ca 15-18 grader i vårt fd garage så det är inte så mycket kallare än inomhus (men det är mer belysning). Kan det vara att krukorna börjar bli för små så att jag måste plantera om igen?
Åsa, mälardalen zon 2
Till viss del kan tagetes hjälpa mot vita flygare men inte mot vanliga bladlöss där är nog faktiskt klämma metoden + naturliga fiender bättre. Om du har dem i hink kan du ju ställa ut dem när de får massor av löss, klämma tills du ser fiender kanske t.o.m plocka naturliga fiender och placera på växten och när de finns på plantorna och verkar ha ätit det mesta ställa tillbaka plantorna i växthuset.

+15-17 är ganska svalt till chili, och om du behöver plantera om beror ju på hur stora krukorna är och nr du planterade om.
Nauti
Det är väldigt enkelt, du plockar nyckelpigor utomhus som du släpper in i växthuset. Jag plockade på väg hem från affären och släppte ut på balkongen i fjol när jag hade problem med bladlöss, de höll dem först i schack och när jag samlade fler så försvann i princip bladlössen helt. Det bästa annars är ju att behandla preventivt, jag hade gjort det både genom nyckelpigor och såpsprit.
skogstroll
jag har helt otroligt inte haft mycket problem alls med ohyra i växthuset. Det behövs bra ventilation och bra fuktighet. De små (asen) gillar när det är torrt och varmt verkar det som... ställer man ut plantor så verkar lössen försvinna genom nån slags magi så luft måste vara det som gäller.... fast jag kan ha fel shy.gif
Anja Danmark
Men kan også købe nyttedyr, som lever af bladlusene - det har jeg haft rigtig gode erfaringer med.

Jeg havde lus på mine planter i vinter indendørs og købte nyttedyr, som helt har udryddet bladlusene - og som en ekstra fordel, så er de fulgt med ud i drivhuset med planterne og er også i gang med bladlusene der...

Og det er let - passer helt sig selv. Når der er mange bladlus, kommer der mange nyttedyr, og da der altid vil dukke et par nye lus op udefra, vil bestanden af nyttedyr blive vedligeholdt og holde lusene nede, så de ikke bliver et problem.
Moonbeam
Kan tipsa om att chili gärna vill ha kobajs att växa i, så när du planterar om, ge gärna en rejäl hög med kobajs till dem. Jag har peruansk rocoto som står i rent kobajs och de växer så det knakar + att jag förra året även fick frukter yes.gif

Vad gäller lössen så läste jag på nätet att blomman stjärnöga gärna kan få vistas nära andra växter, och då kommer ingen ohyra tydligen. Så jag har proppat mitt lilla växthus fullt med stjärnögon så får vi se coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon